Vakantie Amiens en Lisieux 9 t/m 14 april

9 april 2022 - Almelo, Nederland

Op zondagmorgen gaat de wekker al op tijd want deze dag willen we vertrekken naar Amiens. We gaan de komende vijf dagen de eerste dag voorbereiden voor de busreis naar Lourdes van 6 t/m 14 mei. We rijden via Amersfoort want Amber gaat de komende dagen logeren bij Jacqueline, Maurice en de kinderen. Vanaf hier gaat het via Utrecht, Breda, Antwerpen en Brussel naar het kleine plaatsje Strepy Thieu, want hier ligt de grootste scheepslift van België. In 1982 is men begonnen te bouwen met deze enorme lift in het Centrumkanaal ter vervanging van een vijftal verouderde liften. Deze lift kan twee schepen tegelijkertijd omhoog brengen naar een hoogte van 78 meter. Een indrukwekkend gezicht en ik wil deze plek gaan gebruiken voor de eerste pauzeplek voor de bus. We hebben ook toiletten gevonden voor de passagiers, want dat was de opdracht om deze hier te vinden en dat is goed gelukt. We rijden verder op weg naar Amiens en rond de klok van vieren arriveren we bij ons appartement en hier gaan we de komende twee nachten slapen. We gaan in de avond nog een klein stukje wandelen om een Boulangerie te zoeken voor de volgende dag en dat is gelukt.

Marja gaat de volgende dag brood halen bij deze bakker. Een heerlijk stokbrood en twee pain aux chocolats en dat geeft weer een heerlijk Frans gevoel. Na het ontbijt vertrekken we naar het centrum van Amiens, want daar ligt de grootste kathedraal van Frankrijk, de Notre Dame. We parkeren de auto net naast de kathedraal en wandelen naar de kerk. Alleen de buitenkant van de kathedraal is al indrukwekkend en dan hebben we de binnenkant nog niet gezien. We hadden thuis al een plattegrond met de higlights van de kerk uitgeprint en deze willen we ook geven aan de pelgrims voor Lourdes. Ook de binnenkant is overweldigend en met behulp van de plattegrond en een Franse vrijwilliger van de kathedraal hebben we alles goed kunnen bekijken. Na dit bezoek gaan we nog even naar de Hortillonages ofwel de drijvende tuinen van Amiens. Daar aangekomen blijkt dat ze middagpauze hebben en dat nog voor een uur! Jammer, maar we gaan toch maar terug naar de parkeergarage om onze auto op te halen, want we willen nog even de omgeving van Amiens gaan verkennen. We proberen in het kleine plaatsje Salouers de zeepfabriek te vinden waar ze de savons d’Amiens maken, maar helaas niet gevonden. Wel hebben we een indruk gekregen van de omgeving van Amiens in de vallei van de Somme. In de eerste Wereldoorlog is hier enorm gevochten en 1,2 miljoen soldaten zijn hier gesneuveld. Terug op ons appartement kunnen we nog net even op ons balkon zitten met een lekker glas wijn, want ik ben bezweken onder de druk om geen alcohol te drinken. In het land van de wijn moet je kunnen genieten van een glas wijn. De avond wordt ingevuld met een spelletje Canasta en een Deense detectiveserie op een USB stick in de TV.

De volgende dag moeten we Amiens weer verlaten, maar eerst brengen we nog even een bezoek aan het centrum bij de kathedraal, want Marja heeft vanmorgen bij de bakker gehoord dat de macarons uit Amiens te koop zijn bij een bakker op de hoek van het plein voor de kathedraal. Dit klopt precies en de vorige dag zijn we hier gewoon voorbij gelopen. Na nog een rondje om de kerk te hebben gelopen gaan we nu toch echt richting naar onze volgende stop; de Pont de Normandie. Een geweldige brug is hier gebouwd over de monding van de Seine bij Le Havre en aan de andere kant van de brug ligt het meest schilderachtige plaatsje van Frankrijk; Honfleur. Vlak voor je de brug oprijdt ligt er een parkeerplaats, vanwaar je een mooi uitzicht hebt op de brug. Ook ligt er een mooi natuurgebied met een vlonderpad en dit lopen we helemaal af. Door het mooie weer schieten de hagedissen voor ons uit. Ook spotten we een blauwborst, dit is de tweede in één week en de tweede in ons leven. De eerste in het Engbertsdijkveen. We laten Honfleur nog even liggen voor de volgende dag en gaan op weg naar Lisieux, de stad van St.Thérèse, waar we voor de komende twee nachten een appartement hebben gereserveerd. Voor we hier zijn gaan we eerst de basiliek op zoeken en snel gevonden. Een kolossale neobyzantijnse basiliek, welke je doet denken aan de Sacre Coeur in Parijs.

De volgende dag wordt een echte vakantiedag, want we gaan vandaag naar Treauville en Honfleur. Even geen aandacht aan de voorbereidingsreis naar Lourdes. Treauville is echte badplaats in Engelse stijl. We rijden de stad in en vallen met onze neus in de boter! Er is een markt en er wordt een vissersboot gelost vol met coquilles de Jacques ofwel Jacobsschelpen. Op de markt kopen we bij een wijnboertje een paar flessen cider om te kunnen schenken aan de gasten straks in de bus. Vanaf hier gaan we naar het mooie vissersstadje Honfleur met haar schilderachtige haventje. Honfleur ligt aan de andere kant van de monding van de Seine en vanaf hier heb je ook een mooi gezicht op de Pont de Normandie!
Vanaf hier gaan we weer terug naar Lisieux en hier gaan we nog even op zoek naar het Karmelklooster waar Theresia vanaf haar 15e jaar heeft gewoond. Hier hebben we ook even contact met onze Nederlandstalige Belgische gids Ria welke ons gaat gidsen tijdens ons verblijf met alle  pelgrims in Lisieux.

Onze laatste dag gaan we nog even een bezoek brengen aan Etretat, een mooie badplaats aan de Atlantische Oceaan. Deze plaats is met name bekend om de Mannenpoort. We drinken een lekkere kop koffie op het kiezelstrand en alles komt ons nog weer bekend voor, ondanks dat het alweer heel wat jaren geleden is geweest dat we hier waren. Onze kinderen waren nog klein. Via een klein marktje lopen we weer naar onze auto. We rijden nog een mooie kustroute voordat we definitief koers zetten naar Nederland. De reis verloopt voorspoedig en zonder noemenswaardige oponthoud rijden we Nederland weer binnen en gaan naar Amersfoort om Amber weer op te halen. Einde van een mooie vijfdaagse reis en we hebben er van genoten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade