Op weg naar Berlijn en weer terug naar huis

9 september 2023 - Berlijn, Duitsland

Vandaag alweer onze laatste dag en dat is altijd weer een beetje spannend! We waren dan ook vroeg wakker in onze DDR bungalow! De broodjes lagen om acht uur klaar en na ons riante onderkomen betaald te hebben kunnen we vertrekken!
We gaan onderweg ontbijten aan het eerste meer wat we tegenkomen! Koffie met een broodje ei! Hierna fietsen we heel rustig verder want de afstand naar Berlijn is niet ver. We komen in Potsdam en natuurlijk komen er weer herinneringen naar boven van onze busreizen naar Berlijn. We komen al snel de Brandenburger Tor op de Luisenplatz tegen! We komen hier een vriendelijk vrouwtje tegen en zij wil alles van ons weten! Ze maakt nog even een foto van ons tweetjes! De poort is al in 1770 in opdracht van koning Frederik ll gebouwd.
Wij fietsen het park Sansoucci in en komen al snel bij het mooie gelijknamige kasteel met zijn vele trappen! Dit kasteel werd in 1747 voor koning Friedrich ll gebouwd op een terras van een wijnberg de koning gebruikte dit verblijf als zomerresidentie.
Ook vergeten we niet het Hollandisches viertel te bezoeken, koning Friedrich Wilhelm 1 liet deze wijk bouwen voor de gevestigde Nederlandse ambachtslieden. 150 bakstenen huizen zijn er gebouwd. Via het mooie centrum van Potsdam, de vroegere woonplaats van vele DDR regeringsmensen, verlaten we de stad en komen na even fietsen over de Glienicker Brucke. De brug heette in de DDR tijd, de brug van de eenheid. Deze brug werd in “de Koude Oorlog” gebruikt voor het uitwisselen van spionnen. Net na deze brug gaan we richting Pfaueninsel en hier is tijd voor onze lunch langs de oever van de Jungfernsee.  Via mooie fietspaden langs diverse meren, zoals de Wannsee fietsen we Berlijn binnen. Één lange weg gaat via de Siegessaule richting de Brandenburger Tor. Deze Brandenburger Tor was een symbool voor de tweedeling van Duitsland na de Tweede Wereldoorlog!  De Berlijnse Muur liep net voor de Brandenburger Tor aan de West Duitse kant. Het geldt nu als een van de drukste toeristische plaatsen van Berlijn. We besluiten om wel op tijd op de Hauptbahnhof te zijn, want om 16.33 uur vertrekt onze trein. Stipt op tijd komt de trein aanrijden en onze fietsen gaan probleemloos in de trein op weg naar Almelo. We kunnen terugkijken op een hele mooie fietsreis naar Berlijn, welke we dit jaar en vorig jaar hebben gefietst. We zien nu alweer uit naar ons volgende fietsavontuur; het Pieterpad.