Op weg naar Radige

7 september 2023 - Rabenstein/Fläming, Duitsland

Vandaag is het de langste etappe van onze fietsvakantie en daarom op tijd uit bed en op de fiets. Via de Lidl om daar broodjes te kopen, want we gaan  onderweg ontbijten! We fietsen een stuk mee met de Elbe Radweg en komen hier heel veel fietsers tegen. Ter hoogte van Dessau aan de Elbe komen we aan de praat met een Duits echtpaar en zij zijn ook op weg naar Berlijn. Zij komen ergens uit de buurt van Ahaus en ook zij willen komende zaterdag dezelfde trein als ons pakken naar huis. Hun fietsen veel sneller dan wij en hebben hun niet terug gezien.
Vanaf Dessau gaat de route naar Oranienbaum, de stichtster van deze plaats is Henriette Catharina, een prinses van Oranje Nassau en een van de voorouders van Willem Alexander. Hier komen we John tegen uit Groningen. Leuk met elkaar gekletst bij de Oranjeboom midden op een plein. Wie weet komen we hem weer tegen.
We fietsen verder naar Ferropolis. Dit is een openluchtmuseum met bruinkoolmachines en enorme baggeraars. Ferropolis, "de stad van ijzer", is een openluchtmuseum van enorme industriële machines uit het midden van de 20e eeuw in Grafenhainichen, een stad tussen Wittenberg en Dessau.
Vanaf hier gaat het naar Lutherstadt Wittenberg! Ik heb ze niet gezien, maar de billen van Marja beginnen al aardig te kleuren! Lutherstadt Wittenstadt is natuurlijk bekend dat Maarten Luther in de 16e eeuw zijn 95 stellingen op de kerkdeur sloeg en de reformatie was een feit. De 95 stellingen was een document  waarmee Maarten Luther de wantoestanden in de Katholieke Kerk aanklaagde.  Vanaf deze plek ontstond het protestantisme en is in dit deel van Duitsland goed te zien! Je vindt hier geen enkele katholieke kerk.
In Wittenberg komen we John nog even weer tegen. Hij is alweer op weg naar Bad Belzig om daar iets te zien voor de nacht.
Wij fietsen verder via superslechte wegen (arme billen van Marja) naar onze eindbestemming Radicke en vinden natuurcamping am Hohenflaming. De campingeigenaar ontvangt ons met open armen. "Na endlich sind Sie da!"
We krijgen een “super” huisje aangewezen! Alles is aanwezig en dat is het belangrijkste.
Het mooiste van alles is dat we John weer tegenkomen op de camping. Hij is 12 km teruggefietst vanuit Bad Belzig om hier met zijn tentje te overnachten!
‘s Avonds hebben we heerlijk met ons drieën bij elkaar gezeten en allerlei verhalen met elkaar uitgewisseld.