Op weg naar Aken aan de Elbe

6 september 2023 - Aken, Duitsland

We hebben de wekker vroeg gezet, want we willen op tijd vertrekken. Het wordt vandaag warm tot zeer warm en dan kun je maar beter vroeg op de fiets zitten. Op de camping hadden we broodjes besteld en om half acht lagen deze al klaar voor ons.  Na het ontbijt gaan we meteen op de fiets, maar eerst even de sleutel afleveren bij de receptie. Niemand aanwezig, dus maar aan de deur gehangen.
Vanaf de camping gaat het naar Stassfurt om vanaf daar via mooie geasfalteerde fietspaden naar Hohenerxleben te fietsen. Hier komen we het eerste kasteel op onze route tegen. Het volgende kasteel ligt een plaats verderop, kasteel Neugattersleben. Via Altenburg fietsen we naar een behoorlijk grote stad Bernburg. Van een gids hier in deze stad horen we dat de naam ontleend is aan een verbrande stad. Bernburg wordt al genoemd in het jaar 1164. Bernburg is een mooie stad met een groot kasteel, welke bijna volledig is gerestaureerd. We willen ook nog de Schlosskirche bezoeken, maar helaas gesloten zoals heel veel kerken in deze buurt. Protestantse kerken zijn veelal alleen maar open op zondagen tijdens de dienst. Veel kerken zijn van de buitenkant heel mooi, maar van de binnenkant heel eenvoudig. Vanaf Bernburg zien we constant een hele grote fabriek, het blijkt achteraf dat dit een cementfabriek is. Typisch is dat deze fabriek niet genoemd wordt in ons routeboekje.
Wat ook opvalt is dat we wel in een Oost Duitse omgeving fietsen. Veel gebouwen moeten worden gerestaureerd en de wegen zijn kortweg belabberd te noemen. Kortom er is hier nog genoeg te verbeteren.
Na Bernburg gaan we in het kleine plaatsje Frenz de alternatieve R1 volgen en dat wordt goed aangegeven. Na Frenz is het tijd voor een pauze en hier passeren ons een Nederlands stel welke ook dezelfde route fietsen als ons. Even lekker gekletst met elkaar en ervaringen uitgewisseld. Wij geven aan dat we naar Aken aan de Elbe gaan, want hier hebben we een camping geboekt. Misschien is het een idee voor hun. We nemen afscheid van hun en fietsen weer verder via kleine plaatsjes komen we uiteindelijk in Aken aan de Elbe. De camping is snel gevonden, maar de receptie is nog gesloten tot 16.00 uur. Marja blijft op de camping wachten en ik fiets naar de Lidl voor de boodschappen.  Kort voor vieren komt er een mevrouw op de receptie en zij wijst ons naar ons mooie onderkomen voor de komende nacht. Ik had eerst nog wel mijn twijfels over de geboekte “hutjes” maar ik ben helemaal om. Terwijl wij heerlijk een biertje en wijntje drinken komen ons Nederlands stel van de afgelopen middag ook op de camping.  Opnieuw gezellig met elkaar gesproken. De avond gaan we weer vullen met een lekkere maaltijdsalade en stukje zalm en natuurlijk sluiten we de avond weer af met een spelletje Canasta. De stand is inmiddels 1-1.