Laatste dag R1

31 augustus 2022 - Höxter, Duitsland

Vanmorgen zijn we weer heerlijk wakker geworden in ons romantische hotel Silbermuhle. Na eerst al onze spullen te hebben gepakt op de fiets hebben we nog heerlijk ontbeten in het hotel. De rekening is weer betaald en we vertrekken weer naar ons volgende onderkomen.

Via Leopoldstal en Vinsebeck komen we bij een mooi wasserschloss Vinsebeck, dit kasteel geldt als een van de mooiste kastelen van Westfalen. Natuurlijk gaan we hier even kijken. Vanaf hier gaat het naar Eichholz, een klein plaatsje met opnieuw een wasserschloss. Verder fietsen we naar de abdij Marienmunster uit de 12e eeuw. Een mooie Benedikterabdij bovenop een heuvel gebouwd door graaf Widukind 1. De slanke torens van de abdij steken majestueus boven het heuvellandschap uit. Het barokke kloostercomplex is vandaag de dag nog steeds bewaard gebleven.

Vanaf hier gaat het alleen nog maar bergafwaarts naar Hoxter over een afstand van meer dan 14 kilometer. Het was een cadeautje, zelfs met een E bike. Bij binnenkomst in Hoxter hebben we meteen de boodschappen gehaald bij de Lidl. Een verstandige keuze, want in Hoxter bleek het hele centrum van de stad overhoop te liggen. In 2023 wordt hier de Landesgartenschau gehouden en daar worden nu al de nodige dingen voor geregeld. De brug over de Weser is afgesloten en wegens laagwater van de Weser is het veer uit de vaart genomen. Het gevolg is dat we in plaats van 2 kilometer zeker 10 kilometer verder moeten rijden om op onze camping aan de Weser te komen. Hier hebben we voor de komende nacht een trekkershut geboekt. Nadat we heerlijk hebben gedoucht gaan we romantisch een glaasje wijn drinken aan de Weser. Bij terugkomst liggen de kaarten al klaar voor een potje Canasta. Tussendoor nog even een maaltijd koken en dan weer verder met deze pot.

Morgen gaat onze route weer verder langs de Weser richting Hameln.