Een klimdag op weg naar de Silbermühle

30 augustus 2022 - Horn-Bad Meinberg, Duitsland

Na een heerlijke nacht slapen worden we toch weer op tijd wakker voor weer een nieuwe dag. We beginnen de dag met een eerste missie; we willen vandaag een nieuwe powerbank kopen in Rietberg, deze plaats ligt op tien kilometer van Wiedenbruck. De power bank, welke wij van Maurice hebben gekregen, heeft het begeven. Bij de Action vinden we deze powerbank en we kunnen er de hele dag mee! Een goeie aankoop! Rietberg is trouwens ook een mooie plaats met veel vakwerkbouw! Voordat we in Rietberg aankomen fietsen we langs het bijbeldorp Rietberg, het grootste bijbelmuseum in Duitsland die hier de Bijbelse geschiedenis laat zien, het is te vergelijken met de Heilige Landstichting in Nijmegen.

Vanaf Rietberg gaat het verder van Verl naar Schloss Holte, een mooi jachtslot uit het jaar 1608 en het is nog steeds een privé slot en af en toe mag er publiek komen kijken, maar vandaag niet. Op de parkeerplaats van het slot drinken we een lekker kopje koffie. Niet op een bankje, maar we gebruiken onze eigen stoeltjes. We besluiten om de route te verkorten met zo’n vijftien kilometer en we steken door naar het kleine plaatsje Stukenbrock Senne en verder fietsen we via Augustdorf naar de mooie plaats Detmold. Een mooie stad met veel bezienswaardigheden, o.a. het kasteel  was erg mooi, jammer dat deze werd gerestaureerd. Detmold is ook de stad waar de vader van Prins Bernhard is geboren.

Vanaf Detmold fietsen we door naar de mooiste plek van de dag, de Extersteine, een zandsteenformatie, die uit 13 rotsen bestaat. De hoogste rots is 38 meter hoog. Marja is helemaal omhoog gelopen, terwijl ik heerlijk beneden ben gebleven op een bankje in de zon. De laatste kilometers van de dag is het trouwens behoorlijk klimmen, zelfs met een E bike is dat te merken. Na het bezoek aan deze rotsformatie is het nog maar een paar kilometer naar ons hotel Silbermuhle , midden in het bos. Een mooi Duits hotelletje en we worden hier ontvangen met een kop koffie met een overheerlijk stuk appelgebak.

We hebben hier vanavond ook heerlijk gegeten. Marja heeft een forel gegeten en ik een ribeye. Na het eten kwamen we in gesprek met een Duits echtpaar en we hebben de hele wereldproblematiek met hun doorgenomen. Het is vanavond best wel fris geworden en we brengen de avond door op onze hotelkamer. Lekker TV kijken met een lekker glaasje wijn. Morgen weer een nieuwe dag en dit keer naar Hoxter. Vermeldenswaardig is dat we in drie dagen een afstand van 285 kilometer hebben gefietst en dat hebben we met onze E bikes nog nooit in drie dagen gefietst.