Mooie fietsdag en bestaat toeval?

29 augustus 2022 - Rheda-Wiedenbrück, Duitsland

Vanmorgen waren wij allebei al om zeven uur wakker na een heerlijke nacht slapen. Het ontbijt bestaat deze morgen uit ieders een halve krentenbol en een kop koffie. We gaan onderweg bij een bakker wel een broodje kopen.

We pakken onze fietsen weer op en gaan op de fiets richting Kasewinkel en Mussingen naar de eerste grote plaats op onze route Warendorf met een heuse historische Altstadt met als middelpunt van dit stadje, de St Laurentiuskerk uit het jaar 1404. De kerk is opgebouwd uit Bentheimer zandsteen. Vanaf Warendorf gaat onze route weer verder naar de volgende stad, Harsewinkel. Het hoogtepunt hier is de St. Luciakerk. Van verre zien we al dat men bezig is met werkzaamheden aan de toren van de kerk. Terwijl wij staan te kijken naar deze werkzaamheden horen wij de twee mensen uit het bakje bovenaan roepen dat ze niet meer naar beneden kunnen, maar nog wel steeds hogerop. De kraan blijkt een groot probleem te hebben en een bereidwillige buurman van de kerk gaat bellen met het aannemersbedrijf. We weten niet zeker of ze naar beneden zijn gehaald, want wij zijn verder gefietst naar het volgende mooie plaatsje Marienfeld. In het jaar 1185 heeft een zekere Widukind van Rheda hier een Cistercienzerklooster opgericht . Een mooi oud klooster welke nog steeds is te bezoeken en elke zondag wordt hier nog de eucharistie gevierd.

Verder gaat onze route en we besluiten niet de R1 te volgen naar Gutersloh, maar om onze billen te sparen snijden we een stuk af en fietsen naar Rheda-Wiedenbruck. We komen eerst aan in Rheda, een mooi oud plaatsje met een mooi wasserschloss. Via het Flora Westfalica park fietsen we naar de eindbestemming van deze dag, Wiedenbruck. Eerst nog even een paar flesjes wijn gekocht bij de Edeka en toen naar ons hotel Ratskeller Wiedenbruck, een heerlijk romantisch hotel middenin het centrum van het mooie plaatsje. Het valt ons op dat hier heel veel levensechte beelden in het stadje staan . Heel grappig!

Op onze hotelkamer komen we er achter dat we flessen wijn met een kurk hebben gekocht, maar we hebben geen kurkentrekker bij ons, dus op zoek in Wiedenbruck naar een winkel om zo’n kurkentrekker te kopen en dat is gelukt. Toevallig vandaag het laatste geld van pa uit de erfenis gekregen en de winkel waar we de kurkentrekker kochten heet Kate Henke. Als dit geen teken is.We hebben vanavond heerlijk gegeten bij een pizzeria en voor maar weinig geld. De rest van de avond brengen we door op onze hotelkamer om lekker uit te rusten van weer een mooie dag.