Hamelen en Rinteln met een klein stukje fietsen

2 september 2022 - Rinteln, Duitsland

Vannacht heerlijk geslapen in het wijnvat en zeker niet zo koud als vorig jaar. Vandaag mogen we spreken van een “rustdag”. De afstand van Hameln naar Rinteln is slechts 32 kilometer. We gaan de ochtend gebruiken om de altstadt Hameln te bekijken. We zijn hier in het verleden met onze kinderen ook al twee keer geweest,maar toch is er van de herinneringen al veel verloren gegaan.

De rattenvangerstad Hameln is natuurlijk bekend om het sprookje dat er in Hameln een rattenplaag was en het stadsbestuur nam een rattenvanger in de arm om alle ratten uit de stad te vangen en af te voeren tegen een goed loon. Toen de rattenvanger zijn werk had gedaan kreeg hij niets uitbetaald. Hij was bedonderd door het stadsbestuur. De rattenvanger daarop nam hier natuurlijk geen genoegen mee en op een nacht trok hij met zijn fluit weer door de stad maar in dit geval lokte hij alle kinderen mee uit de stad. Het verhaal verteld verder dat van deze kinderen nooit iets is terug gehoord. In Nederland werd in de jaren zeventig op de TV een kinderserie uitgezonden met als titel; Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen, meneer?

Veel mooie oude gebouwen met prachtige gevels zijn er te zien en alles komt samen op de Markt in de stad. Natuurlijk doet er veel denken aan de rattenvanger.

Rond twaalf uur zoeken we weer de weg naar de Weserradweg en gaan op pad naar Rinteln. Via opnieuw een mooie fietsroute langs de Weser komen we aan bij ons volgende onderkomen, de Schaumberger Schlafmutze. Een mooi onderkomen met alles er op en er aan.

Nadat we al onze tassen hier hebben afgeleverd gaan we naar Rinteln om deze stad te bekijken. We komen tot de conclusie dat deze stad net iets minder is dan de stad Hameln.

Voordat we weer terug gaan fietsen naar ons mooie onderkomen, gaan we nog even de boodschappen halen bij de Lidl.

Het is nog heerlijk weer om buiten een biertje en een glaasje rosé te drinken. Inmiddels komen de andere bewoners van het tweede appartement, de familie Pohl, ook aan. Zij komen uit Bodenwerder en ze gaan de komende week nog helemaal naar Cuxhaven.

De avond gebruiken we om heerlijk rustig tv te kijken. Weer op tijd naar bed ,want morgen de laatste fietsdag naar Minden en dan met de trein weer naar huis.