Voorbereidingsreis naar Frankrijk ivm busreis Lourdes van 14 april t/m 26 april

14 april 2023 - Reims, Frankrijk

Vanmorgen 14 april zijn we vertrokken om 08.00 uur voor onze voorbereidingsreis naar Frankrijk! Van 2 t/m 10 mei gaat Bert met een groep van 38 personen naar Lourdes en natuurlijk wil je als reisleider goed voor de dag komen, vandaar dat Marja en ik een stuk van deze reis gaan voorbereiden. We rijden via Venray en Maastricht België binnen en we rijden door via Namen en Charleroi richting een klein vestingstadje Rocroy. Dit stadje is uiteraard weer ontworpen door de bekende Franse architect Vauban. Een stervormig ontwerp is zijn handelsmerk. We bekijken dit plaatsje en het blijkt dat we maar twee openbare toiletten kunnen vinden. De mannen moeten plassen bij het gemeentehuis en de vrouwen bij het VVV. Een kleine wandeling gemaakt en alles is goedgekeurd. We rijden door naar Reims en we vinden al snel onze camping in een klein plaatsje Val de Vesle. De camping ligt mooi aan de rand van de wijnvelden en meteen de eerste avond ben ik al om; ik drink mijn eerste glaasje wijn en eerlijk gezegd smaakt het weer prima.

Het heeft de afgelopen zaterdagnacht regelmatig geregend en ook deze ochtend is het niet droog. We blijven heerlijk liggen tot een uur of tien. Bert op de fiets naar plaatselijke bakker en een heerlijke baquette tradition gekocht. Bij terugkomst ligt Marja nog steeds in bed en ik bezorg haar een heerlijk ontbijt op bed. Hierna is het toch echt tijd om op te staan, want we gaan vandaag Reims bezoeken en met name de kathedraal. Waar kunnen we de bus parkeren en waar zijn de toiletten? De auto parkeren we in de parkeergarage vlakbij de kathedraal. Een geweldige kerk en misschien toch nog wel mooier dan de Notre Dame van Parijs. Wij vinden de buitenkant nog mooier dan de binnenkant. Bij het Office de Tourisme halen we een plattegrond van Reims en Amber wordt hier getrakteerd op een hele zak lekkere dingen voor haar. Omdat we Amber bij ons hebben gaan we afzonderlijk de kerk bekijken en Marja vindt hier een plattegrond van de kerk, welke ik niet had gezien. Alles heeft zijn voordeel. Onze missie is voltooid, we hebben alles kunnen vinden om straks 38 personen te kunnen laten plassen en we weten waar de bus kan parkeren. Zelf hebben wij genoten van deze mooie stad. We rijden weer terug naar de camping en ‘s middags gaan we heerlijk door de wijnvelden fietsen in de omgeving van onze camping. We hebben gelezen hoe champagne wordt gemaakt en dan weet je pas waarom deze champagne zo duur moet zijn. Via mooie wijndorpjes en door de wijnvelden komen we bij een supermarkt en hier de boodschappen voor de avond gedaan. Terug op de camping kunnen we nog heerlijk in de zon zitten. Wat een verschil bij gisteren. Terwijl ik dit verslag schrijf is het reeds half acht en nog steeds heerlijk genieten buiten.