Van Reims naar Nevers 16 en 17 april

16 april 2023 - Nevers, Frankrijk

Wij hebben de afgelopen twee dagen onze werkzaamheden kunnen doen in Reims en daarom gaan we vandaag verder via Auxerre naar Nevers. Via de tolweg naar Auxerre, maar eerst nog even bij de supermarkt langs voor een doosje wijn en een paar broodjes voor onderweg. Nog een keer langs de wijnvelden en dan door naar Auxerre. Onderweg bellen we nog even met Annemiek en René want deze zijn vandaag veertig jaar getrouw. Ook onze buurman Frits wordt niet vergeten, hij is vandaag jarig.De tolwegen zijn in Frankrijk zeker niet goedkoper geworden. Een tochtje van Reims naar Auxerre kost nu al 22 euro. In Auxerre rijden we naar het eerste overnachtingsadres voor onze busreis, Ibis Nord. Een mooi hotel op een uitstekende locatie. Het blijkt dat deze plaats niet zo geschikt is voor een rondwandeling, want het kost heel veel tijd. Wij vinden langs de rivier de Yonne wel een heel mooi plekje voor een fotomoment. Hierna gaat het verder naar ons volgende doel; Nevers. Een mooie plek op een camping aan de Loire. Alles ligt op loopafstand. Er is een nadeel, het is nog niet echt lekker warm, maar ons is beloofd dat dat gaat veranderen.

Vanmorgen op de fiets naar de bakker voor een heerlijke baquette. Marja heeft haar uitslaapochtend en opnieuw krijgt ze weer ontbijt op bed. Na het ontbijt en het tanden poetsen etc. gaan we toch op de fiets naar Nevers. We gaan eerst een bezoek brengen aan Bernadette in het klooster van St. Gildard. Hier toch nog weer iets nieuws gezien, het oorspronkelijke graf van St. Bernadette achter het klooster. Na nog even door het centrum te hebben gefietst gaan we een mooie fietstocht maken langs het Canal Lateral a la Loire om uiteindelijk uit te komen bij het Bec d’Allier. Hier stroomt de Allier in de rivier de Loire. Een mooi natuurgebied is hier ontstaan. Dezelfde weg fietsen we weer terug naar Nevers om nog even de boodschappen voor de avond te doen. Terug op de camping proberen we toch nog even buiten te zitten met een schitterend uitzicht op de stad. Inmiddels ben ik toch weer aan de wijn begonnen en ook nu smaakt het weer prima. Vandaag de laatste dag op deze camping, want morgen gaat de reis verder naar Rocamadour. Hier blijven we sowieso vier dagen. Het wordt dan ook heerlijk voorjaar!