Paar dagen Friesland

4 juni 2022 - Hantumhuizen, Nederland

Zaterdag is voor ons de wisseldag van camping geworden. Alles wordt weer netjes ingepakt en via de Afsluitdijk komen we in de provincie Fryslan. De navigatie leidt ons naar een klein plaatsje boven Dokkum, genaamd Hantumhuizen. Hier vinden we onze nieuwe camping de Heksenketel. Het waait vandaag weer behoorlijk maar ook hier vinden we een mooie plek uit de wind. Binnen een uur staat alles weer en we gaan boodschappen doen in Dokkum. Dit mooie plaatsje gaan we op maandag bezoeken, want dan komen daar in de middag de Elfstedentochtfietsers door het centrum. Altijd mooi om zoiets mee te maken. We gaan op de fiets naar Dokkum en we komen er wel achter dat we op de camping geen weet hebben hoe hard het waait, maar geen probleem voor onze E-bike. Natuurlijk vanavond weer een potje kaarten, maar nu toch wel in de caravan want het is behoorlijk afgekoeld.

Op Eerste Pinksterdag, dus zondag, gaan we fietsen langs de Waddenzee. In Friesland beloofd het vandaag droog te blijven, terwijl de rest van Nederland te maken gaat krijgt met plensbuien. We vertrekken vanaf de camping richting de dijk om hier onderlangs te fietsen naar het mooie plaatsje Moddergat. We parkeren onze fietsen bij het museum ‘t Fiskershuske om vanaf hier een mooi wandeling te gaan maken over het wad. Niet door de modder maar wel over iets meer verharde wandelpaden. We komen regelmatig “echte” wadlopers tegen en weer krijgt Amber de nodige complimenten. Of ze nu meeloopt aan de riem of ze zit in de fietskar, iedereen wil haar aaien. Ook vandaag hebben we een stel op onze camping de nodige uitleg gegeven hoe wij Amber zover hebben gekregen dat zij het heerlijk vindt om in zo’n kar te zitten. Vanaf het wad lopen we weer richting de dijk en via de mooie plaatsjes Paesens en Moddergat lopen we weer terug naar de fietsen. Vanaf Paesens en Moddergat kun je olv van een gids wadlopen. Het is nog steeds mooi weer en op een terras drinken we een lekker kop koffie met appeltaart. Heerlijk! Via kleine plaatsjes Lioessens en Nes fietsen we weer terug naar de camping. In Nes komen we langs een theaterkerk en er wordt een voorstelling gegeven over onze wereldbol. Wij mogen helaas niet naar binnen, want we hebben niet gereserveerd en het blijkt ook nog eens dat honden niet welkom zijn. Op de camping kunnen we nog steeds buiten zitten onder het genot van een lekker glas wijn en een biertje. Er wordt vanavond rond negen uur hier ook regen verwacht, maar voor nu nog geen probleem. Deze avond maak ik weer een echte campingmaaltijd, macaroni met gehakt en groentes. Rond acht uur begint het dan zachtjes te regenen een het zou voorlopig niet meer droog worden.

Het heeft de hele nacht lekker doorgeregend en na het gebruikelijke broodje uit de oven gaan we vandaag, Tweede Pinksterdag, dus maandag, naar Dokkum. Het is vandaag de dag van de Elfstedenfietstocht, een tocht van 240 km langs alle plaatsen van de Friesche Elfstedentocht. Heel jammer dat het nog steeds behoorlijk aan het plenzen is, maar de stemming onder de fietsers is er voorlopig niet minder om. Ze hebben ook nog maar tachtig kilometer gefietst, dus nog 160 km te gaan met heel veel wind tegen. In Dokkum wandelen we even naar de Bonifatiuskapel en toeval of niet, we komen weer een Kruisweg tegen, net zoals een jaar geleden op vakantie in Moresnet. Deze Kruisweg is in 1933 aangelegd door Titus Brandsma, die nog maar kortgeleden heilig is verklaard. De kapel is nog gesloten en er zit niets anders op om weer terug te lopen. Misschien gaan we vanmiddag nog een keer terug naar deze kapel. Ondertussen is het nog steeds regen en nog eens regen en zelfs Marja stelt voor om op woensdag naar huis te gaan, want de vooruitzichten zijn ook nog niet veel beter. Bij de plaatselijke Jumbo halen we nog even onze boodschappen en dan weer terug naar de camping. Onze buurman komt aanrijden met zijn camperbus, hij gaat deze verplaatsen en hij verteld ons voor de tiende keer dat hij eens vast heeft gezeten met zijn camper en dat een plaatselijke boer met een tractor hem er weer heeft moeten uittrekken. We gaan met onze auto toch nog even terug naar de Bonifatiuskapel en komen daar in gesprek met een vrijwilliger en hij vertelt ons het verhaal van deze kapel. Pas gebouwd in 1943, maar lijkt door de gebruikte Friese moppen wel een middeleeuwse kapel. Heel bijzonder met het altaar in de buitenlucht en de plaatsen overdekt. We bekijken nog even een film over het leven van de heilige Bonifatius.

De afgelopen nacht heeft Marja een tijdje wakker gelegen en een plan bedacht om vandaag naar huis te gaan, want het blijft de komende dagen nog steeds regenachtig weer. Na een kleine discussie besluiten we inderdaad om vandaag naar Almelo terug te gaan. We vertellen de campingbaas van ons plan en hij is het helemaal met ons eens. Tegelijkertijd met ons gaan de overige gasten, behalve Jaap, vandaag ook vertrekken. Voordat we alles opbreken willen we nu het nog droog is een wandeling gaan maken in Lauwersoog. Er zijn hier diverse wandelingen en wij kiezen voor de orchideeënwandeling, een rondje van 3,2 km. Het zijn niet veel kilometers maar we genieten van alle mooie orchideeën die hier bloeien en groeien. Terug op de camping is het dan echt tijd om alles in te pakken en dat gaat zoals altijd heel snel. We betalen de campingbaas de kosten van ons verblijf en nemen afscheid van hem. Het is naar Almelo slecht anderhalf uur rijden en dan zijn we thuis. Onderweg appt Ronny, de buurman, ons of hij de groenbak mag gebruiken. Dit is de gelegenheid om hem te vertellen dat we zo thuiskomen en om vier uur rijden we weer de oprit op. We hebben een supermooie vakantie gehad en veel gezien van ons mooie Nederland. We zien weer uit naar ons volgende verblijf in de caravan in Ootmarsum. We gaan dan met onze kinderen en kleinkinderen een weekendje weg naar camping de Haer.