Op weg naar de Schwielowsee

8 september 2023 - Schwielowsee, Duitsland

Vannacht hebben we heerlijk geslapen en misschien was het wel het lekkerste bed van de hele week! Vanmorgen hebben we ontbeten met John en nadat we de camping hebben betaald gaan we weer op weg!
De eerstvolgende grote stad welke we tegenkomen is Bad Belzig! Deze plaats is bekend om zijn Burg Eissenhardt en de St. Bricchiuskerk! Volgens de overlevering heeft Maarten Luther iedereen bekeerd tot het protestantisme! We kopen in een slagerij twee plakken ham voor ons broodje tijdens de lunch en deze broodje gaan we heerlijk opeten in Baitz!
Daarna fietsen we door een gebied waar we " de grote trap" kunnen tegenkomen. Niets gezien en het deed ons denken aan de Meseta toen we naar naar Santiago fietsten! De grote trap is een grote vogel uit de familie van de trappen die van oorsprong in steppegebieden broedt. In Europa zijn de grootste aantallen te vinden in Spanje.
We fietsen door naar Belitz Heilstatten, gebouwd in 1898 om de TBC patiënten van Berlijn hier te kunnen verplegen! Het nu vervallen complex wachtte echter een ander lot.In de eerste Wereldoorlog werd het complex omgetoverd tot militair ziekenhuis voor het Duitse leger. Eind 1916 werd hier nog een jonge Adolf Hitler behandeld, nadat hij verblind werd door Brits mosterdgas en verwoningen aan zijn been opliep tijdens de Slag om de Somme. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het complex opnieuw gebruikt als militair ziekenhuis en de omgeving werd zwaar gebombardeerd. Veel van de gebouwen werden verwoest en omwonenden schuilden in de kelders van de vele panden. Na de oorlog kwam het ziekenhuis in handen van Russen en bleef  tot aan "de Wende"een militair ziekenhuis.
We zien dat bijna alle gebouwen worden gerestaureerd! Een hele klus! We zoeken een REWE supermarkt, maar ook deze wordt gerenoveerd en dus gesloten! We fietsen naar Belitz om daar de nodige boodschappen voor de avond te kopen bij de Edeka. We fietsen door naar de camping Neue Scheune, maar de receptie is pas om drie uur open en dus maar even met onze stoeltjes aan de Schwielowsee de joghurtjes opgegeten. Even na drieën zijn we weer bij de receptie en we worden begeleid naar onze DDR bungalow. Het gekke is dat deze locatie in vervallen staat is maar gek genoeg is alles aanwezig en schoon. We blijven op de camping en we genieten in de avond van lekkere maaltijd Bami met kip! Het spelletje canasta is gewonnen door Marja en de stand is 2-2 en morgen in de trein spelen we de beslissende ronde. Morgen fietsen we de laatste etappe naar Berlijn! We hebben een heerlijke week fietsen achter de rug met veel slechte wegen, maar sowieso een hittegolf met temperaturen boven de 25 graden!