Fietsen langs de Maas

19 juni 2021 - Venray, Nederland

Na toch heerlijk te hebben geslapen, ondanks de warme nacht, gaan we vandaag weer op onze E-bikes voor een tochtje langs de Maas.
Vanaf de camping gaat het naar Holthees. We steken de grens met Limburg en Brabant hier over. Smakt ligt in Limburg en Holthees is Brabant. Bij de Mariakapel in Holthees gaan we rechtsaf naar Vierlingsbeek en vanaf hier gaat de tocht richting de Maas om via een mooi fietspad door het Maasheggengebied aan te komen bij de veerpont die ons brengt naar het plaatsje Afferden. Hier vinden we ook een mooie Mariakapel met de mooie naam; Kapel van O.L.V. van Smarten. Oorspronkelijk was er alleen kleine kapel welke in 1612 is gebouwd om hierbinnen tot rust te komen. De kapel groeide uit tot een bedevaartplaats. Door allerlei oorlogen is de kapel verwoest en in 1688 is deze weer herbouwd. Omdat de ruimte van het kapelletje beperkt is, heeft pastoor Berden in 1909 een grotere kapel laten bouwen, die aan de achterkant direct aansluit aan de kleine kapel. We drinken hier een lekker bakje koffie om dan weer op de fiets te stappen naar onze nieuwe bestemming; kasteelruïne Bleijenbeek. Dit mooie kasteel is in De Tweede Wereldoorlog door een bombardement van de Engelsen compleet verwoest. Er bivakkeerden hier 17 Duitsers en de Engelsen konden het kasteel niet veroveren op deze Duitsers, dus dan maar bombarderen. Achteraf doodzonde en was ook niet nodig geweest, volgens de mensen die hier aan het werk waren. Sinds 2009 wordt er hard gewerkt om de verwaarloosde ruïne weer aan het publiek ten toon te stellen. Wij hadden geluk dat enkele vrijwilligers deze zaterdag aan het werk waren en zodoende kregen we van een paar van deze mensen een stukje historie te horen. De beroemdste bewoner van het kasteel was Maarten Schenck van Nijdeggen, een legeroverste met eigen cavalerie tijdens de Tachtigjarige Oorlog.
De fietstocht gaat weer verder en we komen in het plaatsje Bergen en ook hier vinden we het restant van een oude kerk, die in de laatste Oorlog zwaar is gebombardeerd. Er is deze streek enorm gevochten rondom de plaats Overloon en jammer genoeg wordt er niet gekeken naar de cultuurhistorische waarde van gebouwen. Door de hond komen we onderweg met veel mensen aan de klets, het gaat zover dat iemand onze Amber wil kopen. Het was voor hem niet te betalen.
In Bergen gaan we met de veerpont naar Vierlingsbeek en hier nog even naar de supermarkt en dan weer terug naar de camping, maar nog even een bezoek gebracht aan de watermolen, welke ook compleet is gebombardeerd. Het waterrad en de sluizen zijn nog een herinnering aan een mooie watermolen.
Terug op de camping gaan we ons klaarmaken voor het etentje van vanavond in het Pelgrimshuis.