Onze laatste vakantiedag

20 juni 2021 - Venray, Nederland

Na een avond heerlijk te hebben gegeten en gedronken in het Pelgrimshuis staan we fris en fruitig op voor onze laatste vakantiedag. De afgelopen nacht heeft het behoorlijk gerommeld, maar geen probleem voor onze caravan en voortent.
Vanmorgen  gaan we nog even een stukje fietsen in de omgeving en nu de andere kant van Smakt opgefietst. Via de Karmelietenweg verlaten we Smakt en na een paar kilometer zien we een bordje met Mariakapel op de heide, kort voor Maarhees. In de Tweede Wereldoorlog moesten met de bevrijding van deze plaats de inwoners evacueren en een 100 inwoners zochten hier hun heil. Ze bouwden een paar plaggenhutten om hier te overleven. In maart 1945 konden de inwoners van Maarhees uiteindelijk terug naar hun verwoeste dorp. Later is op deze plek een Mariakapel uit dankbaarheid gebouwd.
We fietsen verder en komen aan bij het kasteel Well, dit is nu een Amerikaanse universiteit. We komen aan de klets met een man die onze fietsen wel heel mooi vindt. Hij heeft verstand van energietransitie. Hij legt ons uit dat zonne-energie steeds verder wordt ontwikkelt, met name de opslag van energie in een droge accu.
We fietsen verder naar het Leukenmeer, hier ligt een groot vakantiepark. We vinden hier een leuke plek om ons broodje op te eten. Het park is veel te groot en absoluut niet geschikt voor ons. Via het pontje bij Bergen over de Maas gaan we terug naar Smakt. De komende nacht gaat het regenen, dus gaan we de voortent van de caravan halen. Is dit tenminste al droog ingepakt.
De rest van de middag blijven we op de camping. Ik maak nog even kennis met onze buurman Johan Luykens op de camping, hij gaat ook al bijna vijftig keer naar Lourdes. We kunnen elkaar hierover veel vertellen. Een leuke kennismaking.
Nog een laatste keer douchen om daarna nog een spelletje canasta te spelen. Wij hebben van onze laatste camping in Smakt opnieuw genoten en geven aan Paul, de eigenaar, aan dat we zeker hier weer terug gaan komen.