Vakantie 2023 Klein Walsertal

6 juli 2023 - Riezlern, Oostenrijk

Donderdag 6 juli t/m 16 juli

Vandaag vertrekken we van onze mooie camping in Wurzburg naar misschien nog wel een mooiere camping in Riezlern in het Klein Walsertal in Oostenrijk.
We rijden via Rothenburg o/d Tauber en Ulm naar Oberstdorf en na 10 kilometer komen we al in Riezlern en de camping ligt maar 100 meter van het centrum.
Camping Haller is inderdaad een mooie kleine camping met een uitzicht op de Ifen, een mooie bergtop. De caravan en voortent is snel opgezet en we lopen Riezlern in om het plaatsje te verkennen. Alles wat we nodig hebben is er te vinden, een bakker en een supermarkt. We zien dat er ‘s avonds een optreden is van het Klein Walsertaler orkest bij het gemeentehuis, bij ons aan de overkant en natuurlijk gaan we dit bezoeken.

Op vrijdag begint de dag voor ons onder een strakblauwe lucht. De bakker is ook dichtbij, maar toch even met de fiets naar beneden om een paar broodjes te kopen.
Vandaag gaan we voor de eerste keer met een kabelbaan naar boven. We gaan met de Kanzelwandbaan naar boven. Boven gekomen vergapen we ons aan het mooie uitzicht. We lopen een klein rondje om er in te komen en daarna lekker uitrusten op de slaapstoelen op het terras. ’s Middags gaan we met de fiets en hondenkar naar Hirschegg en dat is nog geen gemakkelijke tocht. De eerste kilometers gaan prima, maar dan is het stijgingspercentage wel zo’n 30% en dat is is zelfs voor een E bike niet te doen.
We besluiten om vanaf hier dan maar de grote weg te pakken terug naar onze camping en dat gaat lekker alleen maar naar beneden.
Bij de Spar gaan we de boodschappen kopen en daarna heerlijk een welverdiend pilsje en roseetje drinken bij onze caravan. De avond vullen we met een spelletje Canasta en eindelijk eens gewonnen.

Op zaterdag gaan we met de bus naar Mittelberg om vanaf daar met de kabelbaan naar de Walmerdingerhorn te gaan. We besluiten hier ter plekke om vanaf hier wandelend naar beneden te gaan en wel naar Baad. Een mooie tocht maar wel behoorlijk naar beneden. Een aanslag op onze ledematen die nog niets gewend zijn. Maar ja, Bert wou naar beneden lopen en Marja loopt altijd mee.
Ik krijg onderweg toch wel af en toe een compliment dat ik toch met anderhalf been zo naar beneden kan lopen. Aangekomen in het kleine plaatsje Baad hebben we wel een ijsje verdiend. Vanaf hier pakken we weer de bus naar Riezlern. Snel de dagelijkse boodschappen doen en dan heerlijk douchen op de camping. Ook vanavond weer gekaart, maar dit keer geen overwinning! Marja blijft gewoon de beste.

De zondag beloofd een warme dag te gaan worden en we gaan weer met Kanzlerwandbaan naar boven. Om 11.00 uur begint er een Sontagsmesse op het terras en natuurlijk willen we dit meemaken. Een koor zorgt voor de muzikale omlijsting. Halverwege de viering gaan we toch maar wat anders doen en lopend komen bij de Adlerbank. Een vriendelijke Oostenrijker maakt van ons hier een foto.
Dan komt er een auto omhoog en de chauffeur stapt uit en kijkt goed om zich heen. Het blijkt dat er een reddingshelikopter onderweg is om hier te landen. Iemand heeft op het terras waar wij net waren een hartaanval gehad. Gelukkig voor Marja waren we net weg, anders had ze nog moeten reanimeren. De patiënt leeft nog en wordt meegenomen met de helikopter.  De middag blijven we heerlijk op de camping om te genieten van een schaduwplek onder een boom. Vanavond gaan we een pizza eten bij de pizzeria bij ons op de camping.

Op maandag gaan we weer omhoog met de Kanzelwandbahn en vanaf hier gaan we wandelen naar het Mittelstation Felderhornbahn. Een mooi tochtje langzaam naar beneden en voor mij goed te doen. Onderweg komen we weer allerlei bloemen en plantjes tegen. Hier is het normaal en bij ons moet je al deze plantjes kopen bij een tuincentrum.
We hebben weer een geweldig uitzicht en de ene foto is nog mooier dan de ander. Het beloofd dit jaar ook weer een mooi album te gaan worden.
Aangekomen bij de kabelbaan kunnen we meteen door naar beneden, want het bakje voor 100 personen staat op ons te wachten. Amber hoeft geen muilkorf voor.
Beneden aangekomen gaan we opnieuw beginnen aan een wandeling naar de eerstvolgende busstation, zo’n drieënhalve kilometer verderop. Opnieuw een wandeling, maar dan nu door de mooie Alpenweiden. We pakken de bus naar Oberstdorf en vanaf gaat het met buslijn 1 weer terug naar Riezlern.
Op de camping eerst een heerlijke douche en dan naar de Spar voor de boodschappen. Natuurlijk wordt er vanavond weer een spelletje Canasta gespeeld en wat denk je; weer niet gewonnen.

Het is alweer dinsdag en vandaag beloofd het de warmste dag van onze vakantie te worden. We gaan vandaag naar de Breitachklamm, een mooie kloof op de grens van Duitsland en Oostenrijk. Een schitterende tocht gelopen in een heerlijke temperatuur. Wetteronline geeft aan dat dit de koelste plek van Duitsland is. Je loopt eerst twee kilometer heen en dan uiteindelijk moet je ook weer dezelfde kilometers terug. Terug bij de auto gaan we eens het Klein Walsertal verkennen met onze auto. Even kijken waar Christa en Christel en de kinderen naartoe gaan in Mittelberg. Foto’s gemaakt van hun appartement en opgestuurd naar Christa. We rijden door naar het einde van het dal naar Baad en vanaf daar nog een keer terug naar Oberstdorf. Onderweg af en toe even omhoog rijden voor een mooie foto. In Oberstdorf gaan we de boodschappen halen bij de Lidl, want de wijn en rosé raakt op. Terug op de camping maken we meteen gebruik van onze schaduwplek onder de boom, want het is warm, zeer warm.

De afgelopen nacht werden we wakker van regen en onweersbuien op onze caravan. Toen we opstonden was alles alweer voorbij en keken we weer tegen strakblauwe lucht aan. Na het ontbijt gaan we fietsen, slechts een paar kilometer naar de Leidtobel Brucke, net voor het plaatsje Hirschegg. We waren hier ook al een paar dagen geleden, maar nu gaan we alles eens goed bekijken. Deze oude brug, gewijd aan de heilige Johannes van Nepomuk (1350-1393) ligt over het kleine riviertje de Letze. Hier hebben we samen met een ander stel een paar caches gevonden. Hun hadden er al meer dan 15000 gevonden, wij nog maar 180. Hierna nog even met de fiets door Riezlern gefietst en we komen er achter dat alleen de hoofdweg goed te fietsen is, de rest van de weggetjes lopen dood of zijn wel zo steil dat het ons niet lukt om boven te komen. Na het middagbroodje is er toch wel weer iets bewolking gekomen en dus een mooie gelegenheid om eens winkeltjes te gaan bezoeken in ons plaatsje. Niets gekocht, maar wel gekeken. Wij willen nog wel een magneetje kopen voor ons bord bij de computer. Op het moment dat we bij de Mpreis onze boodschappen hebben gedaan begint het behoorlijk te regenen en we moeten terug naar de camping, zo’n 200 meter lopen. Marja is veel sneller op de camping dan ik en het is te raden, ik ben behoorlijk nat geworden. De rest van de middag is het kijken naar de Tour de France en het spelen van een spelletje Canasta. De avond vullen we met het kijken naar een meegebrachte film via de USB stick.

Vandaag is het alweer donderdag en we worden wakker met regen. Marja laat Amber plassen en poepen en duikt weer het bed in met een spannend boek. Rond negen uur fiets ik even naar de bakker voor de dagelijkse broodjes. Het is twaalf uur als Marja het boek uit heeft en opstaat. Inmiddels heeft ze het ontbijt en de lunch al op bed gehad.
We wandelen nog even naar ons dorpje en als er weer regen valt gaan we met de Kanzelwandbahn naar boven om daar in de wolken aan te komen. Toch wel leuk om dit zo mee te maken en wij waren daar boven niet de enige. Terug op de camping nog even de Tour kijken en dan is het alweer bijna tijd om eten te gaan koken. Uiteindelijk eten we elke avond tussen zeven uur en half acht en dat schema houden we aan als we weer thuis zijn.

Op vrijdag gaan we met de bus lijn 5 naar de kabelbaan welke ons brengt naar de Ifen. Bovenop de berg gaan we eerst lopen naar twee banken op het eind van de Panoramaweg. Veel mensen genieten hier van het mooie uitzicht op ons dorpje Riezlern. Terug bij het bergstation besluiten we om terug te lopen naar beneden, daar waar we naar boven zijn gegaan met de lift. Een mooie tocht om te lopen en toch maar weer bijgeschreven bij het aantal wandelingen deze week. We gaan wel weer met lijn 5 naar Riezlern en stappen uit bij de halte Postamt om zo terug te lopen naar onze camping. We willen nog een magneetje kopen maar helaas alle winkels gaan pas weer om half drie open, behalve de Edeka van Feneberg. Marja gaat de boodschappen doen voor de avond en ik blijf bij Amber.
Terug op de camping fietst Marja na half drie nog even naar beneden om nu wel het felbegeerde magneetje te kopen. De avond wordt weer ingevuld met het traditioneel spelletje Canasta.

Zaterdag is alweer onze allerlaatste dag op camping Haller in Oostenrijk en we gaan deze dag spectaculair eindigen om vanaf Oberstdorf met de Nebelhornbahn naar een hoogte te gaan van meer dan 2200 meter. Wat een fantastisch uitzicht heb je hier. We kijken nog even hier rond en je loopt via een balustrade om zo’n 600 meter naar beneden te kijken. Adembenemend.
In eerste instantie zouden we niet naar beneden gaan lopen, maar ik vind het heerlijk om naar het tussenstation te wandelen, zo’n 300 meter naar beneden en je doet daar een uur over. Het gaat vrij steil naar beneden maar er is veel te zien. Onder andere een afsprong van enkele parachutisten. Vanaf het tussenstation nu wel met de kabelbaan weer terug naar Oberstdorf. Bovenop was het 18 graden en in Oberstdorf is het meer dan 30 graden. Terug op de camping duiken we weer heerlijk in de schaduw van onze boom bij de receptie en ‘s avonds laat breken we toch maar even onze voortent op want er is de komende nacht kans op regen. Morgen gaan we vertrekken en dat wil je wel graag met een droge tent. Inderdaad heeft het geregend de afgelopen nacht en we hebben er goed aan gedaan om alles in te pakken. Nog even naar de bakker voor de laatste broodjes en na het ontbijt breken we de rest op om daarna te vertrekken. Wat hebben we hier een fantastische vakantie gehad. De campingeigenaar vertelde mij dat hij het nog nooit had meegemaakt dat het hier in Oostenrijk vier dagen achtereen 30 graden en hoger is geweest. Wij maken dat toch maar mooi mee. Onderweg naar Wurzburg komen we regelmatig in een file door ongelukken en Baustelles. Uiteindelijk komen we zo rond half vier aan op een mooie doortrekcamping, Campingplatz Estenfeld, gerund door twee bejaarde mensen. Vanaf 2023 is deze camping gesloten en er wordt gezocht naar nieuwe eigenaren. Dus wie heeft interesse?
We gaan de omgeving per fiets verkennen en het navigatie programma Komoot geeft ons een mooi advies voor een mooie fietstocht. Vanavond nog een keer een spelletje Canasta en morgen definitief naar huis. Het einde van een supermooie vakantie in het Klein Walsertal en op doorreis in de mooie plaats Wurzburg.