Dagen in Rocamadour

19 april 2023 - Rocamadour, Frankrijk

Vanmorgen (dinsdag 18 april) alweer op tijd wakker want er wacht ons weer een reisdag! Bijna 400 km naar Rocamadour. Eerst even naar de bakker fietsen om brood te halen en Marja begint al met enkele dingen in te pakken. Het zonnetje schijn al volop en het beloofd een mooie dag te worden. Vanaf Nevers gaat de route richting Clermont Ferrand, de hoofdstad van de Auvergne, het land van de vulkanen. De temperatuur laat ons hier in de steek, want het kwik daalt al vrij snel tot maar vijf graden. We rijden via mooie en vooral rustige tolwegen richting Brive la Gaillarde en vanaf hier is het niet ver meer naar ons einddoel. De navigatie leidt ons op het laatst via mooie kleine binnenweggetjes naar de camping Ferme des Campagnes in Rocamadour. De voortent nu toch maar voor de caravan gezet, want we blijven hier vijf dagen. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot een heerlijke achttien graden. We gaan nog even met de fiets naar l’Hospitalet en vanaf daar heb je het mooiste uitzicht op Rocamadour. De komende dagen hebben we hier voldoende om te bekijken voor onszelf en de busreis. We gaan sowieso naar de beroemde roofvogelshow. Vanavond heerlijk buiten gegeten.

Vandaag ( woensdag 19 april)gaan we Rocamadour bekijken, maar eerst op de fiets naar L’Hospitalet om een stokbrood te kopen. De zon schijnt mooi op Rocamadour, dus vanaf hier heb ik meteen maar even een paar mooie foto’s gemaakt. Na het ontbijt gaan we per voet naar Rocamadour, want de afstand is slechts 1 kilometer. We bekijken even het restaurant Le Chateau want hier gaan we met de Lourdesgroep lunchen. Vanaf hier is naar beneden via de Kruisweg naar de Sancturaires ofwel alle kerken en kapellen. Zo komen we ook bij de kapel van de Notre Dame de Rocamadour, ofwel de Zwarte Madonna. Waarom het Mariabeeld met het kindje Jezus zwart is is niet bekend. Op een terrasje drinken we een lekkere Orangina.   We lopen nog een verdieping naar beneden en komen in het plaatsje waar alle  souvenirs worden verkocht en zo gaan we met de lift weer naar de parkeerplaats van het restaurant en lopen weer terug naar de camping. We gaan hier heerlijk zonnebaden, want er moet nog heel wat kleur opkomen. De rest van de dag blijven we lekker luieren op de camping.

Ook deze morgen ( donderdag 20 april)moet er weer brood worden gehaald en natuurlijk weer op de fiets. ToDeze morgen gaan we een bezoek brengen aan de beroemde roofvogelshow, Rocher des Aigles. Het is inderdaad spectaculair te noemen en het is er ook grandioos mooi weer voor. Via het mooie binnendoor weggetje lopen we weer terug naar de camping. De middag gebruiken we voor een fietstocht naar het plaatsje Gramat. We gaan hier boodschappen doen bij de Lidl. Via een mooi binnenweggetje en een paar kilometer langs een grote weg komen we bij de supermarkt. Een paar flessen water en een karbonade is het resultaat. De karbonade wordt deze avond op de bbq gelegd en met een paar gebakken aardappeltjes hebben we weer een heerlijke maaltijd. Opnieuw weer een mooie dag gehad en morgen komt er nog een dag met veel zon, maar daarna wordt er regen voorspeld. We gaan het meemaken, maar eerst genieten van deze dagen. We beginnen al mooi bij te kleuren.

Vanmorgen (vrijdag 21 april)gaan we weer wandelend naar Rocamadour, want we gaan op zoek naar het zwaard van de reus Roland. Het verhaal gaat dat Roland zo teleurgesteld was dat hij de strijd tegen de Moren had verloren in de slag in de Pyreneeën dat hij zijn zwaard vanaf hier wegslingerde en het belandde in de muur van de Notre Dame de Rocamadour. Als je weet waar dit zwaard terecht is gekomen is het vinden niet moeilijk, maar wij konden het niet zo snel vinden. In een winkeltje gevraagd en een vriendelijk vrouwtje kon mij het vertellen. Het zwaard zit boven de ingang van de kapel. Vandaag zijn we via het normale wandelpad naar Rocamadour gewandeld en we lopen via de Kruisweg weer omhoog naar Le Chateau. Vanaf wandelen we door naar l’Hospitalet, want dat hadden we nog niet goed bekeken. Onderweg hier naartoe komen we een Nederlands echtpaar tegen. Zij zijn hier met een gezelschap van “effe weg” van de firma Bolderman. Zij hebben vandaag een vrij programma en genieten nu ook van het uitzicht op l’Hospitalet. In dit mooie plaatsje hebben we voor de avond sla gekocht en in een ander winkeltje walnotenolie en walnoten en dat aan gevuld met fromage du chevre uit Rocamadour kan het voor ons al niet meer stuk. Via ons nu al bekende wandelpad lopen we weer terug naar de camping. Het is er heerlijk rustig. Je zou verwachten dat het drukker zou worden, zo tegen het weekend, maar niets is minder waar. We gaan heerlijk op tijd douchen en daarna toch nog even naar een geitenboerderij, borie d’Imbert, bij ons in de buurt. De geiten werden net gemolken en voor de borrel nog even een paar kleine geitenkaasjes meegenomen. Heerlijk met jam. De avond brengen we weer door in de caravan, want in de avond koelt het toch nog steeds af. Het is ook nog maar april al hebben wij dat gevoel de afgelopen dagen niet gehad.

Zaterdag 22 april. Het wordt zoals de voorspellingen waren een uitslaapmorgen, want het regent deze ochtend. Tussen de buien door vindt ik moment om nog even brood in L’Hospitalet bij de Proxi te kopen. Na twaalven heeft Marja haar boek uitgelezen en wat was het spannend. We hebben nu de tijd om nog iets bij te dragen aan de voorbereidingsreis naar Lourdes. We gaan kijken wat de beste route is voor de bus om vanaf de autoweg  te rijden naar Rocamadour. Dit moet geen probleem gaan worden, alles is genoteerd.  Onderweg halen we nog even de boodschappen bij een Intermarche. Terug op de camping blijkt dat het weer is opgeknapt, dus een lekker wijntje in de zon. De avond wordt gevuld met een spelletje Canasta en ik loop weer lekker in.