Een autotocht en nog enkele caches

17 juni 2021 - Gulpen, Nederland

Het is vanmorgen al meteen erg, erg warm. We gaan met de auto naar Kelmis om te tanken en de laatste boodschappen te halen. Onderweg scoren we nog een geocache op het meest zuidelijke puntje van Nederland. In de auto rijden we rustig door het Belgisch Limburgse land. In de Vijlenerbossen zoeken we een picknickplek, we zijn niet de enige mensen die dit bedacht hadden. Heerlijk in de schaduw genieten van vogelgezang. We deden nog net niet aan bermtoerisme, maar het scheelde niet veel! Met twee meegenomen stoeltjes op een parkeerplaats. In de bossen nog een earthcache gevonden. Door caches te zoeken kom je wel op bijzondere plekken. Deze ging over Zandsteenblokken en Dolinen in het Vijlenerbos. Geologische orgelpijpen zijn weinig voorkomende karstverschijnselen die op plaatsen ontstaan waar meer regenwater in de bodem zakt dan normaal. Op deze plekken wordt kalk snel opgelost waardoor er ronde trechters ontstaan, die worden opgevuld met nazakkende bodemlagen die de kalk afdekken. Aan het oppervlak is dit zichtbaar door een verdieping in het landschap: een doline.

Op de terugweg ontmoeten we nog twee broers, zij gaan met vol bepakte fietsen naar Frankrijk en misschien door naar Marokko. Ze willen er tweeënhalve maand over doen. We geven de tip van de Vennbahn mee. Van Aken naar Troisvierges in Luxemburg. Deze hebben wij vorig jaar gefietst.
Terug op de camping volgen we weer het advies van de overheid op. Wat wel fijn is dat er  vandaag een heerlijke wind waait, al is deze dan ook wel warm.
We maken ons weer op voor een mooie voetbalavond, de wedstrijd van deze avond is Nederland-Oostenrijk. Afwachten hoe warm het vanavond in de caravan zal zijn.
We zitten er over te denken om de voortent vandaag al weg te halen, want er is regen en onweer op komst, alleen is het nog niet zeker of dit ook bij ons gaat komen.