Het begin van de Ruhrtalradweg

20 september 2021 - Almelo, Nederland

We nemen afscheid van Mevrouw Deimel en beginnen in het zonnetje aan onze fietstocht. De vorige avond heeft de eigenaresse van het schnitzelrestaurant ons een routesuggestie gegeven om te fietsen naar Niedersfeld om zo daar de route op te kunnen pakken. Haar advies gaan we volgen en wij zijn haar dankbaar om zo’n mooie route. In Niedersfeld pakken we de Ruhrtalradweg op

Vanaf Niedersfeld gaat het op deze route richting Olsberg. Onderweg komen we door een mooi klein dorpje; Assinghausen, ook wel het rozenstadje genoemd. We fietsen door een mooi parkje met een klein kapelletje, de Kusterlandkapelle en ja hoor, natuurlijk ook weer een Lourdesgrot en een mooie Kruisweg uit 1858.

Na alles goed te hebben bekeken gaan we weer verder door het mooie Hochsauerlandgebied. Mooie fietspaden en een mooie natuur en we vinden voorbij Olsberg een leuke picknickplek langs de Ruhr en hier eten we ons broodje op. Onderweg zien we weer een enorme kaalslag in de bossen. Heel veel hout wordt hier gekapt vanwege de zg. Letterzetter, een klein beestje wat al het hout aanvreet. De bossen moeten worden gekapt en worden vervangen door een ander soort boom. Verder gaat het weer via Bestwig, Freienohl en Oeventrop en komen we uiteindelijk in onze eerste etappeplaats Arnsberg. Deze plaats is het economische en culturele hart van deze regio. In deze plaats hebben we voor de komende nacht een super de luxe appartement geboekt en is heel snel gevonden, dankzij al onze navigatiemiddelen.

Even naar de Edeka voor de boodschappenen daarna gaan we ook nog even de omgeving verkennen. We komen bij het vroegere Klooster Wedinghausen. Hier komt oud en heel modern in de vorm van een lichthuis bij elkaar. Wij vinden het eigenlijk niet zo mooi en fietsen nog even door naar het uitzichtpunt over de stad Arnsberg.
Terug in het appartement gaan we vanavond het spelletje canasta spelen en natuurlijk kan er maar een de beste zijn.

Vanavond op tijd naar bed om morgen weer fit te zijn voor de volgende etappe naar camping Hohensyburg