Een mooie verjaardag

15 september 2020 - Sankt Vith, België

Vanmorgen wordt ik wakker en dan ben je 66 jaar! De afgelopen nacht hebben we heerlijk geslapen en ik voel mij goed genoeg om naar St Vith te fietsen. Na een heerlijk ontbijt is het dan zover om onze fietsen weer op te tuigen.

We komen al heel snel weer op de Vennbahnroute. Het is een lekker temperatuurtje om te fietsen, maar dat zou in de loop van de dag wel veranderen. Vandaag fietsen we door de Hoge Venen, het natuurgebied in het oosten van België. In dit gebied wordt het natuurzuivere water gebotteld en wel in Spa. In deze plaats komen we vandaag niet. Wij fietsen door weidse landschappen en het is een feestje om hier te mogen fietsen. Halverwege de route komen we langs een monument voor een Belgische soldaat die hier als eerste is gesneuveld in de tweede Wereldoorlog. Aan de Vennbahn hebben ze hier voor hem een monument gemaakt. We vinden een mooie plek om te lunchen met een mooi uitzicht over de Hoge Venen. Vandaag is het heerlijk fietsen, dan stijgen en dan weer dalen. In tegenstelling tot gisteren was dit wel een genot, want toen was het bijna alleen maar stijgen.

De laatste kilometers fietsen we toch nog in de hete zon op weg naar St. Vith. Deze plaats is in 1887 verbonden met Aken via de Vennbahn. Ook vermeldenswaardig is dat St. Vith ligt in het Duitssprekende deel van België. We vinden hier al snel ons hotel Pip Margraff. Een mooi luxe hotel met voor ons een mooie kamer.

Na een lekkere douche wandelen we even door het stadscentrum van St. Vith. Deze plaats is eigenlijk na de Tweede Wereldoorlog opnieuw opgebouwd, want op tweede Kerstdag 1944 bombarderen de geallieerden de stad en alles is toen met de grond gelijk gemaakt. Bij deze bombardementen kwamen 153 inwoners om en meer dan duizend soldaten sneuvelden. Een toren hebben ze nog kunnen behouden en deze staat dan ook als een monument in het centrum van de stad. Het duurde tot in de zestiger jaren toen de wederopbouw was voltooid.Er is een rondwandeling uitgezet om te laten zien hoe St. Vith er voor de Tweede Wereldoorlog er heeft uitgezien. We hebben een klein stuk hiervan gelopen, want het was veel te warm. Op het eind nog even een lekker ijsje gegeten en toen terug naar het hotel om nog een paar baantjes te zwemmen in het zwembad.

‘s Avonds hebben we heerlijk gesmuld van een vijf gangen diner in het restaurant van ons hotel, een supermooie afsluiting van een mooie verjaardag.