Fietstocht rond de Maas

4 juni 2021 - Gennep, Nederland

We worden wakker met een heerlijk zonnetje op onze caravan! De voorspellingen voor deze dag zijn goed te noemen. Na het ontbijt gaan we dan we dan ook met onze bikes en Amber in de fietskar een rondje fietsen langs de Maas.

Vanaf de camping fietsen we eerst naar Middelaar en op een pontje over de Maas naar Cuyk.

De blikvanger van deze plaats is de Sint Martinuskerk met de twee torenspitsen. We konden helaas de kerk niet bezichtigen, want er was een begrafenisdienst aan de gang.

Vanaf Cuyk gaat het naar het Sint Agatha klooster met zijn mooie kloostertuin. Jammer is dat door Corona het erfgoedcentrum en de kapel gesloten zijn. In het erfgoedcentrum krijg je een goed beeld van het kloosterleven in Nederland.

Het Sint Agatha klooster is het oudste klooster van Nederland en wordt sinds 1371 onafgebroken bewoond door de Kruisheren. Dit jaar viert het klooster zijn 650 jarig bestaan.

Vanaf hier fietsen we over de dijken langs de Maas naar de mooie plaats Gennep. Het Keltische woord voor Gennep is “Ganapja”. Een plaats waar twee wateren bij elkaar komen, de Maas en de Niers.

In het centrum van de stad ligt het Ellen Hoffmannplein. Vrijheid en democratie, de vrije wil van de mens. Dat is de symbolische betekenis van de, te midden van de kleurrijke mozaïeken, gelegen vijver op dit plein. Veertien hele cirkels en vijf halve cirkels aan steentjes vormen samen het naar de Joodse inwoonster vernoemde plein.

We gaan nog even bij de Lidl een paar boodschappen doen om daarna via een mooi fietspad langs het Genneperhuis weer terug te fietsen naar onze camping. Een korte, maar afwisselende fietstocht.

De middag brengen we heerlijk door voor onze caravan. Lekker luieren met een boek in de zon! Wat wil een mens nog meer! Misschien nog een biertje straks!