Moresnet-Chapelle

13 juni 2021 - Gulpen, Nederland

Het is alweer een week geleden dat wij hier aankwamen op camping Oosterberg in Epen. We hebben er een mooie week op zitten hier en nog een kleine week te gaan voordat we naar Smakt gaan.
Vandaag is het zondag en daarom een mooie dag om naar Moresnet Chapelle te gaan. Dit is een bedevaartplaats . Op voorspraak van Maria is hier een Arnold Franck genezen van een vallende ziekte. De overste van de Franciscanen, Johannes Ruiter, besloot hier een Kruisweg te bouwen waarmee hij de toewijding aan de H. Fransiscus van Assisi zou verbinden aan de verering van de Heilige Maagd Maria. Het is werkelijk een schitterende Kruisweg geworden met elke statie een eigen schoonheid. Je loopt door een parkachtige omgeving met verschillende soorten bomen, een arboretum.
 Je komt hier werkelijk tot rust en we zijn bijna helemaal alleen. Vooraf aan de Kruisweg hebben we nog even een gesprek met een kloosterling die vroeger pastoor is geweest in Maastricht, maar nu alweer een paar jaar woont in het klooster, hier in Moresnet-Chapelle.

Na deze indrukwekkende Kruisweg te hebben gelopen stappen we weer in de auto en gaan op weg naar Trois Bornes, niet wetende dat we vanaf de Belgische kant op het Drielandenpunt komen bij Vaals. Zijn we hier in ieder geval ook nog even geweest. Via dit punt kunnen we zo de grens met Nederland oversteken om naar Vaals te gaan.
Hier vinden we een parkeerplaats voor onze auto en gaan we Oud Vaals bezoeken met zijn kastelen en mooie oude huizen. We bezoeken nog even de kerk van Vaals en deze is ook wel de moeite waard.
Via een mooie weg rijden we weer terug naar onze camping Oosterberg om daar nog heerlijk te genieten van de zon.
We spelen ook nog een spelletje canasta en het wordt nu toch inmiddels wel heer erg spannend. Marja heeft alweer gewonnen en het is nu een gelijkspel, 4-4. We spelen het beste van twaalf, dus er is nog niets zeker.
Na de barbecue maken we ons op voor de eerste wedstrijd van Oranje tegen Oekraïne op dit EK. Het is een mooie temperatuur om in de caravan te kijken naar deze wedstrijd.