Lottum naar Susteren
4 september 2025 - Echt, Nederland
Vanmorgen 4 september bij het opstaan scheen het zonnetje al heerlijk en dat zou ook zo blijven. De wind is ook heel wat minder.
Vandaag gaat onze fietsreis naar Susteren in de buurt van Sittard.
Om negen uur kunnen we weer starten en via Grubbenvorst met het pontje naar Velden en niet veel later stoppen we bij de kapel van Onze Lieve Vrouw van Genooi. De kapel is gesticht in 1423 en lag toen nog op een half uur lopen van de stadsmuur. Genooi is afgeleid van gen Ooij en dat betekent zoiets als in het buitengebied.
Wij ontmoeten hier een groep Amerikanen die samen o.l.v. een gids een deel van de Maasroute fietsen. Ze slapen op een boot en overdag gaan ze fietsen. Ze waren enthousiast over dat wij op de fiets naar Maastricht gingen. Van het Pieterpad hadden ze nog nooit gehoord.
Vanaf hier naar Venlo en aan de Maasboulevard komen we het beeld van “de peacefull warrior” tegen.
Om door Venlo te fietsen is nog een hele toer. In ons boekje staat de route door de stad moeilijk aangegeven, dus laten we Google Maps het voor ons uitzoeken en komen toch weer aan de andere kant van Venlo weer op de goede weg.
Vanaf hier fietsen we op de grens richting Roermond.
Tijdens onze lunch ontmoeten we drie mensen die het Pieterpad lopen en laat nu een van deze dames de zus zijn van Ad Snelderwaard, de schrijver van het routeboekje Fietsen langs het Pieterpad. Zij stuurde een app naar haar broer dat Venlo moeilijk te doorkruisen was, maar verder zijn wij super tevreden over de route tot nu toe.
Na onze lunch komen we in Swalmen nog kasteel Hillenraad tegen en via Boukoul en Asenray naar Melick. In Melick kopen we bij de AH een paar pain aux chocolat en dan weer vol energie naar St Odilienberg met zijn mooie basiliek.
Het plaatsje verderop is Montfort en daar halen we de boodschappen voor deze avond.
Het laatste bezoekje brengen we nog even aan de abdij Lilbosch om daar een heuse bunker te bezoeken, welke ingericht is als Mariakapel. In de abdijwinkel kopen we nog een stuk kaas en een harde worst.
Het is nog een paar kilometer voor we arriveren op camping Hommelhof. Een heel andere camping dan dat we gewend zijn van de afgelopen dagen.
De slaapplek ziet er goed uit en dat is het belangrijkste. Morgen weer verder richting Margraten.
