Vijlen en Vaals

9 juni 2021 - Gulpen, Nederland

Het begint nu al eentonig te worden, maar we worden weer wakker van de zon op ons mooie onderkomen.
We hebben afgesproken om vandaag een kleine maar gevarieerde fietstocht te maken richting Vijlen en Vaals.
Marja laat Amber even uit en na het ontbijt vertrekken we, maar nog eerst even vermelden dat Marja vanmorgen hulp heeft kregen van al onze technische buurmannen. De parasols moesten worden opgezet en dat wilde haar niet zo lukken, maar met deze hulp kwam alles toch terecht.De eerste kilometers naar Mechelen zijn hetzelfde als eergisteren, maar na Mechelen slaan we linksaf naar Vijlen. Onderweg stoppen we even want een koe is aan het bevallen, maar het schiet nog niet echt op. Toch maar verder over schitterende kleine weggetjes, dan weer klimmen en vervolgens snel weer te dalen.
We komen in Vijlen, het hoogste kerkdorp cq. Bergdorp van  Zuid Limburg op een hoogte van 195 meter boven NAP.
We brengen een bezoekje aan de St.Martinuskerk en uiteraard ook de hoogste parochiekerk van Nederland. Rondom de kerk ligt het kerkhof. De toren van deze kerk is vanuit de wijde omtrek te zien en fungeert als landmark.
Vanaf hier fietsen we weer over mooie landweggetjes naar Lemiers en een klein deel van deze plaats ligt op Duits grondgebied. Via de grensroute fietsen we Vaals binnen en via het Landal Green park Hoog Vaals, hier waren we ooit ook eens een keer, gaat de route naar Holset, een klein dorpje maar met een mooie Lourdesgrot.
Deze vakantie brengt ons steeds weer een andere Lourdesgrot, maar steeds met hetzelfde Mariabeeld.
Vanaf Holset fietsen we dezelfde weg terug naar Epen. Marja is benieuwd of de koe heeft gekalverd en het blijkt dat het kalfje net is geboren, samen met een tante koe wordt het kalfje in de benen geholpen.
Bij de afslag naar Mechelen slaan wij linksaf naar Camerig en daarna rechtsaf  langs onze ijscoman naar Epen. In de plaatselijke supermarkt nog even wat drank en lekkere hapjes ingeslagen en daarna weer naar boven klauteren naar onze camping boven op de berg. Het valt ons trouwens steeds meer op dat met name ik met de fiets en hondenkar veel bekijks hebben. Schijnbaar is dit toch wel iets voor iedereen. Door Amber komen we ook veel aan de klets met andere mensen, allemaal heel gezellig.

De rest van de middag liggen we lekker te luieren voor onze caravan en gek genoeg vervelen we ons helemaal niet.