Na een rustdag een fietstocht en op visite.

15 juni 2021 - Gulpen, Nederland

Gisteren hebben we ons getrakteerd op een rustdag en heerlijk de hele dag bij de caravan gebleven en gek genoeg, wij hebben ons geen moment verveeld. Vandaag gaan we toch weer iets ondernemen. Deze ochtend staat er een fietstocht op het programma. De eerste kilometers gaan we weer via Schweiberg naar Mechelen om vanaf daar linksaf te slaan via een gravelpad naar Partij en hier steken we de grote weg over om in Wittem te komen. In Wittem staat het redemptoristenklooster Wittem. Graaf Ferdinand van Plettenburg kocht in 1722 de Vrijheerlijkheid Wittem. Hij liet tegenover zijn kasteel een slotkapel bouwen en tevens een kapucijnenklooster. In 1836 namen de Redemptoristen de kerk en het klooster over en vestigden hier kun priesteropleiding. Wittem is uitgegroeid tot een pelgrimsoord dankzij de kloosterbroeder H. Gerardus Majella. Jaarlijks komen hier zo’n 200.000 mensen. We fietsen door naar Eys en net voor het plaatsje slaan we linksaf de Eyserbosweg in, een colletje welke is opgenomen in het parcours van de Amstel Gold Race, een wielerwedstrijd die elk jaar wordt verreden door het Zuid Limburgse heuvellandschap. Op de top gaan wij pauzeren en genieten van een van de mooiste uitzichten. Vanaf hier weer terug naar Eys en oversteken naar Wahlwiller in een schitterende omgeving. Net voorbij Eys haalt ons een grote vrachtwagen met enkele auto’s op de trailer in. De chauffeur heeft zijn navigatie gevolgd, niet wetende dat hij op een van de kleinste weggetjes van Zuid Limburg is beland. Er is voor hem geen weg meer terug en het is te hopen dat hij kan blijven rijden. Het mooie van het verhaal is dat zijn vrachtwagen het opschrift heeft van; zo is het goed! Even verderop zien we dat hij de juiste weg heeft gevonden. We komen op een vijfsprong, welke bekend is uit TV opnames van het programma “de verraders”, de presentator zat hier in een grote stoel midden op het kruispunt. In Wahlwiller brengen we een bezoek aan de plaatselijke kerk. De kerk van Wahlwiller dankt zijn bekendheid voornamelijk aan de in 1946 door de Rotterdamse schilder Aad de Haas vervaardigde kruiswegstaties die destijds zeer omstreden waren. In 1949 werden ze onder druk van het Vaticaan uit de kerk verwijderd. Na restauratie in 1979-1981 zijn de staties teruggeplaatst in de kerk, waar ze samen met de muurschilderingen van Aad de Haas te bewonderen zijn.
We fietsen weer door naar Mechelen en via Bommerig en Camerig dalen we weer af naar de Wingberghoeve, de ijscoman. We laten Amber nog even pootjebaden in de Geul en ook Marja vindt dit een leuke bezigheid. Vanmiddag gaan we naar Bruisterbosch, want daar staan Jan Willem en Ans op een camping en als je zo dicht bij elkaar staat moet je wel bij elkaar op visite gaan. Het was heel gezellig. Zij lopen de komende dagen het Krijtland en komen morgen in de buurt van Epen.De avond brengen we door in de caravan voor de wedstrijd Frankrijk tegen Duitsland.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl