Paar dagen Edam

28 mei 2022 - Edam, Nederland

Zaterdag gaan we weer vertrekken uit Nijkerk om onze volgende camping te gaan opzoeken in Edam. Een mooie camping achter de dijk met de naam “Zeevangshoeve”. Rond het middaguur rijden we het terrein op en ze hebben voor ons een mooi plekje gereserveerd, uit de wind en in de zon. Binnen een uur staat alles weer. Ik fiets deze middag even naar de supermarkt om de dagelijkse boodschappen te doen. Na het eten wandelen we nog even met Amber een stukje over de dijk en natuurlijk wordt het spelletje Canasta ook vanavond niet overgeslagen.

Op zondag worden we gewekt door een paar regenbuien en wat is het dan heerlijk om een paar uurtjes langer te blijven liggen. Zoals elke morgen laat Marja Amber al op tijd uit, zodat ook zij nog even weer terug kan naar bed. We hebben besloten om vandaag met de fiets naar Edam te gaan en daar het mooie stadje wandelend te gaan bezoeken.
Edam is natuurlijk bekend om de Edammer kaas. Het stadje telt ongeveer 6.900 inwoners. In het stadswapen van Edam staan drie sterren en zij mochten deze sterren in hun wapen opnemen omdat op een kruistocht de Haarlemmers te hulp zijn gekomen bij de belegering van Damietta in Egypte. Als beloning hiervoor mochten de Edammers deze drie sterren van de Duitse keizer opnemen in hun wapen. Sinds enkele jaren vormt Edam samen met Volendam de gemeente Edam-Volendam met 36.500 inwoners. Het mooie centrum is het beste wandelend te bezoeken en daarom parkeren we onze fietsen bij de VVV waar we meteen voldoende informatie krijgen voor de komende dagen. We bezoeken de Grote Kerk waar we worden getrakteerd op een mooi pianoconcert. Via de kaaswaag, waar we nog niet een kaasje hebben gekocht, wandelen we weer terug naar onze fietsen. Nog even een ijsje gekocht en toen weer terug naar onze camping. Het is inmiddels behoorlijk frisser geworden, dus besluiten we om maar in de caravan ons dagelijkse spelletje kaarten te gaan doen. Na het eten loopt Marja nog even met onze Amber over de dijk en ik ga douchen. Toch is het heerlijk om TV in onze caravan te hebben, dus vanavond weer heerlijk kijken naar de buis.

Maandag gaan we fietsen, een mooie tocht door de polder. We beginnen met mooi zonnig weer en een lekker temperatuurtje, maar als snel doe ik mijn jasje aan want de zon laat het even afweten en dat scheelt als snel een jas. We fietsen van Warder naar Oosthuizen en vandaar naar het schooltje van Dik Trom in Etersheim. Bij een stalletje aan de weg waar we gratis boeken etc. konden meenemen kwamen we in gesprek met een lief vrouwtje die dit stalletje beheerde. Via Hobrede fietsen we door de polder en zien daar vele vogels, zoals een tureluur, grutto, kievit, lepelaar en een scholekster. Mooie plaatjes geschoten van deze vogels. Terug op de camping kunnen we nog heerlijk in de zon in de korte broek voor onze caravan zitten.

Op de laatste volle dag in Edam gaan we een dagje fietsen langs en door de toeristische plaatsjes hier in de buurt. We fietsen in eerste instantie naar Volendam en als we daar aankomen is het nog mooi rustig in het gezellige haventje. We besluiten om maar meteen een kopje koffie te maken en we genieten van dat er een paar grote zeilboten vertrekken uit de haven met daarop allemaal schooljeugd. Misschien gaan ze wel een dagje zeilen. Tijdens ons kopje koffie komen we in gesprek met twee mensen die een fietstrektocht maken, zij geven complimenten voor onze fietsen. Vanaf Volendam fietsen we door naar Katwoude en komen aan bij een kaas en klompenmakerij “de Irenehoeve”. Op dat moment komt er een bus met Turkse toeristen voor een rondleiding en wij mogen ons aansluiten bij hun. Gelukkig wordt alles in het Engels verteld en de gids vertaalt het vervolgens in het Turks. We krijgen een humorvolle rondleiding, de kaasmakerij door een vrouw en de klompenmakerij door een man. Met hem hebben we na afloop nog een leuk gesprek over de klompenmakers bij ons in de buurt. Op dit moment zijn er nog maar 27 klompenmakers in heel Nederland. Zijn doel was wel om ons een paar klompen te verkopen, maar dat is hem niet gelukt.
Van Katwoude gaat het door Monnickendam, Broek in Waterland, Zuiderwoude en via de dijk naar Marken. Op Marken fietsen we eerst door een mooi stukje natuur met heel veel grutto’s naar de vuurtoren van Marken om dan weer terug te fietsen naar het plaatsje. Het valt ons op dat het niet zo heel druk is. Vanuit het haventje gaan we met de boot weer terug naar Volendam om zo weer terug te fietsen naar Edam.

Op woensdag is het dan weer tijd om alles op te breken en we gaan vandaag naar een camping in Den Helder. Echter nog wel eerst even een bezoek brengen aan fort Edam. Dit fort maakt onderdeel uit van de Stelling van Amsterdam. Begin jaren 1900 zijn deze forten gebouwd om Amsterdam te kunnen verdedigen tegen de vijand. Het hele gebied kon dan onder water worden gezet en zo hadden de soldaten de tijd om de eventuele aanvallen af te slaan. Zover is het nooit gekomen, want ons land bleef neutraal tijdens de Eerste Wereldoorlog. We worden hier rondgeleid door een van de vrijwilligers van het fort. Zij had een mooi verhaal te vertellen. Voor twaalf uur zijn we weer terug op de camping en na het betalen van onze plek vertrekken we dan naar onze volgende bestemming, camping Duinhoeve in Den Helder. Hier aangekomen bouwen we ons kampementje weer op om daarna nog even naar het strand te fietsen. Via Julianadorp, want daar kopen we onze boodschappen bij de Lidl, gaan we weer terug naar ons plekje. Uiteraard gaan we nog even weer een spelletje Canasta spelen en weet je wie er gewonnen heeft, juist ja.