Paar dagen Den Helder

2 juni 2022 - Den Helder, Nederland

Op donderdag is het tijd om Den Helder te gaan verkennen.We fietsen vanaf de camping richting de zee om door de duinen naar Den Helder te fietsen. Op een gegeven moment houdt het duinpad op en wordt de dijk asfalt. Bij de vuurtoren pauzeren we even en gaan ons broodje hier opeten. Den Helder is de marinestad van Nederland en hier ligt ook de marinehaven. Helaas kunnen we geen bezoek brengen aan deze haven want het is verboden toegang voor onbevoegden. We fietsen nog wel even naar het vertrekpunt voor de boot naar Texel, want morgen gaan we een bezoek brengen aan dit eiland. Door het centrum weer terug naar onze camping maar niet voor we bij Albert Heijn naar binnen zijn gegaan om daar de dagelijkse boodschappen te halen. Het is alweer vrijdag en vandaag staat Texel op het programma. Texel is het grootste Waddeneiland. We weten inmiddels hoe we naar de boot moeten fietsen en om half elf vertrekt deze. De overtocht duurt slechts twintig minuten. Vanaf de boot gaat het rechtsaf richting Oudeschild. In de 17e en 18e eeuw was Oudeschild een belangrijke haven waar VOC schepen voor anker gingen. Tegenwoordig ligt hier het grootste deel van de Texelse vissersvloot. Onderweg vinden we een mooie plek, midden in de natuur, om ons broodje op te eten. In Oudeschild is in het haventje een markt. Altijd gezellig om daar rond te lopen. Toch maar even een souveniertje gekocht, een peper en zoutstelletje in de vorm van twee koeien. Vanaf hier fietsen we weer door een mooi natuurgebied en fietsen langs een Georgisch kerkhof waar militaire krijgsgevangenen begraven liggen. In februari 1945 kwam een bataljon soldaten aan op Texel, bestaande uit 400 Duitsers en 800 Georgische krijgsgevangenen. De oorlog liep ten einde en de Georgiërs waren bang dat ze naar het front in Midden Nederland zouden worden gestuurd. In de nacht van 5 op 6 april vermoordden zij alle 400 Duitse manschappen in hun slaap. Nadat de oorlog rustig was verlopen op Texel waren de rapen nu gaar. Uiteindelijk bij het einde van de oorlog bleek dat de geallieerden er weinig in zagen om de Georgiërs te helpen in hun strijd op het eiland tegen de Duitsers en kon de trieste balans worden opgemaakt. 565 Georgiërs en nog eens 800 Duitsers waren gesneuveld. Ter nagedachtenis aan het gebeurde kregen de Georgiërs een eigen begraafplaats met een monument op de Hoge Berg. Vanaf Den Burg gaat het naar de westkust van het eiland en brengen we nog even een bezoek aan de zee. Op een terras laten we ons verwennen met een rosétje en een biertje en een portie bitterballen. Vanaf hier zoeken we weer de weg terug naar de boot. We kunnen nog net de boot van vier uur halen. Op onze boot is het heerlijk rustig in tegenstelling tot de boot naar Texel, hier is inmiddels al een wachttijd ontstaan. Het was weer een mooie dag met heerlijk zonnig weer. Morgen gaan we opnieuw verkassen, we gaan dan naar Friesland, maar eerst vanavond nog even voetbal kijken, België-Nederland, uitslag 1-4.