Een mooie wandeling in Bemelen

8 juni 2021 - Gulpen, Nederland

De zon schijnt al vroeg op onze caravan en het beloofd een mooie dag te gaan worden. Vandaag wordt het een wandeldag en we gaan naar de mergelgroeven van Bemelen om daar te gaan wandelen. We rijden eerst met de auto naar ‘t Rooth om vanaf daar even te kijken naar de gesloten mergelgroeve op het plateau van Margraten, vanaf hier is nog een klein stukje rijden naar het kleine plaatsje Gasthuis om daar de auto te parkeren bij een restaurant. Het is al lekker warm wanneer we met de wandeling beginnen via een mooi wandelpad door een mergelgroeve naar Bemelen. Hier komen wij aan de praat met een mevrouw uit Maastricht die laat ons een mooie foto zien van een jonge oehoe uit de  ENCI groeve bij Maastricht .We lopen een stukje van het Pieterpad langs de afgravingen van de Bemelerberg en komen bij een mooie picknickplek, het is een simpele trap naar boven waar we ons eitje en broodje opeten. Er lopen heel wat mensen langs die jaloers kijken naar ons. Een meisje uit het noorden van Nederland loopt het Pieterpad van zuid naar noord, we kletsen even over de omgeving. Even later komen we een stel uit Roermond tegen, zij lopen hier ook een route en geven ons een tip om iets verder te lopen en te genieten van een mooi uitzicht, driehonderd meter verderop. Het uitzicht valt mij een beetje tegen maar toch leuk om deze mensen te hebben gesproken! Zo zijn we alleen al op de wandeling diverse mensen tegengekomen en iedereen heeft zijn eigen verhaal. Amber heeft onderweg nog een duik in het gras genomen ze blijkt een salamander zijn staart te hebben afgepakt. Terug bij de auto gaan we nog even iets drinken op het terras van het restaurant. We rijden via allerlei binnenweggetjes terug naar de camping. Onderweg komen we nog een aantal Lourdes grotten tegen. In Bemelen en in Banholt en deze Mariagrot heeft een mooi verhaal. In 1911 was er een extreem hete en droge zomer. De waterputten stonden droog. Enkele boeren van Banholt en Terhorst kwamen bij elkaar en besloten de hulp van Maria in te roepen door een grot voor haar te bouwen. De grot werd gebouwd van vuurstenen uit de Banholter Grubbe. Volgens de overlevering werd de smeekbede om regen verhoord; toen de laatste stenen gemetseld werden moest de grot afgedekt worden want er volgde een enorme plensbui. Hierna gaat de mooie route via Slenaken weer terug naar de camping. Opnieuw was het een mooie dag met veel zon. We zeiden het vandaag nog tegen elkaar; we hoeven helemaal niet naar Frankrijk. Op de camping genieten we vanaf ons plekje weer van een supermooi uitzicht over het Geuldal. Oh ja, gisteravond nog even een spelletje canasta gespeeld en raad eens wie gewonnen heeft?