De laatste fietsdag op weg naar Aken

18 september 2020 - Aachen, Duitsland

Vandaag is het onze 39e trouwdag! Vandaag is het ook onze laatste dag op de Vennbahn. Na een superontbijt vertrekken we weer uit Robertville.

Een paar kilometer en we fietsen weer op de Vennbahn richting Aken. De eerste veertig kilometers gaan nog op en neer om na Monschau alleen maar te dalen naar Aken.

De route terug fietsen is toch anders dan op de heenweg. Je ziet toch weer nieuwe dingen.

In Aken aangekomen brengen we een bezoek aan de Dom van Aken , we genieten van het mooie interieur en natuurlijk voelen we in de deur of de duim er nog is.

Een sage vertelt over het ontstaan van de dom: Bij het bouwen van de dom was op een gegeven moment het geld op. Satan wilde wel helpen, maar hij wilde dan wel de eerste ziel hebben die de kerk binnenging. Hij verwachtte natuurlijk dat de bisschop als eerste de kerk binnen zou gaan, maar de mensen waren ook niet helemaal gek en stuurden een wolf vooruit.

Toen de Satan het bedrog bemerkte werd hij woedend. Huilend en rennend kwam hij de kerk uit. Hij sloeg daarbij de deur zo hard dicht dat hij daarbij zijn duim verloor. De duim kan men tegenwoordig nog steeds voelen in een gat van het ornament van de rechter leeuw op de bronzen voordeuren. Satan kwam terug voor wraak met een heleboel zakken zand. Hij wilde de dom verwoesten door hem met zand te bekogelen. Doordat hij zijn duim kwijt was kon hij echter niet goed mikken. Hij miste de kerk en veel zand kwam in de omgeving terecht. Dit verklaart volgens de sage het ontstaan van de Lousberg en waarom de omgeving zo heuvelachtig is.

Na ons bezoek genieten we van een heerlijke schnitzel op een terras onder de Dom. Een superschnitzel!

We vinden daarna al vrij snel de weg naar ons Ibis hotel aan de rand van Aken! De auto staat nog netjes geparkeerd bij het hotel en de kamer is goed te noemen. Onze laatste avond lekker TV kijken op onze hotelkamer en morgen weer naar huis, maar natuurlijk gaan we eerst Amber ophalen bij Jacqueline en Maurice.

Een heerlijke week zit er op met in het begin te hoge temperaturen, maar we hebben genoten.