Een dagje Monschau

10 juni 2021 - Gulpen, Nederland

Vandaag gaan we weer eens een dag op pad met onze auto. Het is de bedoeling om een bezoek te brengen aan het kleine stadje Monschau. Vorig jaar tijdens onze fietstocht op de Vennbahn was dit plaatsje onze eerste overnachting, maar door omstandigheden kwamen we niet verder dan ons appartement en die lag heel veel hoger dan het centrum van Monschau.
We gaan via een mooie route eerst naar het kleine plaatsje Moresnet. Neutraal Moresnet , officieel het onverdeelde gebied van Moresnet was van 1816 tot 1920 een neutraal gebied met een totale oppervlakte van amper 344 ha. Het was dus eigenlijk een klein ministaatjes. In deze periode was er dus sprake van een vierlandenpunt.
Tegenwoordig behoort Moresnet weer tot België en spreken we weer van een drielandenpunt. In Moresnet vind je ook het Viaduc de Moresnet, een spoorwegbrug van 1200 meter over het dal van de Geul. Het is een van de bekendste spoorbruggen van België. Ook is hier een Chapelle de Moresnet, een bedevaartplaats. Dit hebben we nu nog niet bezocht, maar gaan we de komende week zeker nog doen. Vanaf Moresnet rijden we door het gebied van de Vennbahn fietsroute, welke we vorig jaar hebben gefietst, een route van Aken naar Troisvierges in Luxemburg. We komen nog tal van herkenningspunten tegen.  In Monschau vinden we al snel een parkeerplaats, want het is er niet druk.
Monschau is een plaats in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, gelegen op een hoogte van 420 meter en dat is te merken want de temperatuur ligt hier een paar graden lager dan bv in Epen. In het verleden zijn we hier ook al geweest met onze kinderen en het is er nog niet veel veranderd. Een mooie fotogenieke plaats en het ene na het andere plaatje wordt er geschoten.
Marja koopt een mooie vuursalamander voor Jacqueline en Maurice voor hun vierjarig trouwen. Zij wonen aan de vuursalamander, dus heel erg origineel.
Ikzelf vindt een nieuw petje, bijna dezelfde die ik 7 jaar geleden heb laten liggen in een restaurantje in Spanje, op weg naar Santiago.
We slenteren weer rustig terug naar de auto en op weg terug gaan we nog eerst even inkopen doen bij de Kik, het is behoorlijk warm geworden en Marja mist nog een mooi jurkje. Later bij de Lidl de boodschappen voor de avond gedaan. We gaan barbecueën, dus hier het vlees en de salade gehaald. Het is een heerlijke zomeravond en ons uitzicht wordt steeds beter. De vochtigheid verdwijnt uit de lucht en het wordt steeds helderder. Op de camping komt een fruitboer zijn waren verkopen en wij kopen een bakje kersen om deze later op te eten op een bankje met het uitzicht over het Geuldal. Hoe mooi wil je het hebben.