Dag vier

23 september 2021 - Almelo, Nederland

Vanmorgen werden we weer wakker onder een stralende zon, ondanks dat ik gisteravond heb verloren met Canasta toch nog lekker geslapen. We gaan vandaag buiten ontbijten en daarna pakken we onze fietsen weer op voor een volgende etappe naar Orsoy, maar eerst naar de monding van de Ruhr in Duisburg. Jammer maar helaas nemen we afscheid van onze mooie Bauwagen.

Al snel naderen we de grote stad Essen, maar eigenlijk merk je daar helemaal niets van op onze route langs de Ruhr. Het is allemaal wel toeristischer, want veel mensen lopen en fietsen langs de rivier. Aan de zuidkant van Essen ligt het belangrijkste stuwmeer in het Ruhrgebied, de Baldeneysee. 8 kilometer lang en 650 meter breed en hier fietsen we helemaal langs aan de zuidkant. Aan de overkant van dit meer zien we fraaie landhuizen op grote hoogte liggen. Villa Hugel valt het meest op en lijkt veel op een Romeinse villa en heeft maar liefst 269 kamers en is gebouwd door de industriefamilie Krupp. Vandaag de dag vinden er diverse tentoonstellingen plaats over de familie Krupp toen en nu. Een botanische tuin uit 1869 is ook een pronkstuk, welke hoort bij het complex.

Op het eind van de Baldeneyersee komen we in Werder, een voorstad van Essen. Bij de bakker kopen we een heerlijk broodje voor de lunch. We bezoeken een voor voor een nog even de mooie kerk van Werder. Een organiste schrok van mijn aanwezigheid in de kerk, want officieel moest de kerk gesloten zijn. Na haar alle complimenten over het orgelspel te hebben gegeven vond zij het prima dat ik de kerk heb bekeken. Er hing een bijzonder beeld. De engel van Bagdad .Dit beeld is ontstaan ​​als reactie op de Golfoorlog in 1991/92:
"Een protest van de gemartelde mensen tegen de verschrikkingen van deze hightech oorlog".  Dit is nog steeds actueel. Vanaf het begin was het de wens van de kunstenaar om dit beeld in een heilige ruimte te exposeren. Via de plaatsen Kettwig en Mullheim an der Ruhr komen we in Duisburg, de stad waar de Ruhr uiteindelijk stroomt in de Rijn. We fietsen naar deze monding met de mooie naam Rheinorange. Een 25 meter hoge sculptuur geeft aan dat we onze Ruhrtalradroute hebben voltooid. 230 kilometer van oorsprong tot de monding hebben we volbracht. We zijn echter nog lang niet thuis en gaan minstens zoveel kilometers fietsen naar huis. Eerst vandaag naar onze overnachtingsplek Orsoy, hier slapen we vannacht in de Orsoyerhof.  Orsoy is een mooi vestingstadje aan de oevers van de Rijn. We hebben vanavond heerlijk gegeten in het restaurant van dit hotel en daarna hebben we onze hotelkamer opgezocht om heerlijk op tijd onder de wol te gaan. Morgen wacht ons weer een nieuwe dag op weg naar Aalten.