Dag twee

21 september 2021 - Almelo, Nederland

Vandaag gaan we onze mooie appartement ruilen voor een wijnvat in Hohensyburg. Om negen uur is alles weer opgepakt op de fietsen en we nemen afscheid van de eigenaren van het appartement. We zitten al weer snel op onze route en via mooie fietspaden verlaten we Arnsberg en fietsen richting Neheim, hier hebben we de oude binnenstad bekeken en nog snel even geld gepind. We kwamen hier een monument tegen ter nagedachtenis dat hier 700 vrouwen zijn verdronken in 1943 na een bombardement van het Britse leger. Zij woonden als dwangarbeiders in barakken en konden geen kant op. De Britten bombardeerden de stuwdam in de Möhnesee en er ontstond een vloedgolf van dertig meter hoog. Het gevolg was dat vele mensen zijn verdronken.

De tocht gaat verder langs de Ruhr richting Frondenberg en Wickede. We merken dat we het Hochsauerland verlaten. Na het plaatsje Schwerte gaat het al snel naar onze eindbestemming in Hohensyburg. We hebben voor de komende nacht een mooi wijnvat gereserveerd.

Na een lekkere douche fietsen we nog even 14 procent omhoog naar het Kaiser Wilhelm Denkmal ter nagedachtenis aan de Frans Duitse oorlog van 1870 tot 1871. Kaiser Wilhelm wilde wel heel graag laten weten dat hij als overwinnaar uit de strijd is gekomen en liet door heel Duitsland verschillende denkmals bouwen.

Vanavond in de zon nog even een lekker wijntje om daarna lekker te gaan eten in het restaurant op de camping.

De avond sluiten we natuurlijk af met een spelletje canasta. Morgen weer een nieuw fietsavontuur langs de oevers van de Ruhr.