Dag drie

22 september 2021 - Almelo, Nederland

De afgelopen nacht moesten we beiden gelukkig maar een keer plassen, want het was de afgelopen nacht stervenskoud. Rond acht uur waren we allebei weer wakker en het oppakken van onze fietsen ging weer in een sneltreinvaart. We krijgen na een paar dagen alweer de nodige ervaring! We leveren de sleutels van het wijnvat weer in bij de receptie en springen weer op onze e-bikes richting Wetter. Onderweg fietsen we langs de Hengsteysee en de Harkortsee en via Witter gaat het weer verder richting Witten. Wat hebben we toch fantastisch weer om deze route te fietsen en wat is het toch een mooie omgeving. Via Witten gaat het naar het volgende stuwmeer; de Kemnadersee. We fietsen steeds meer door het gebied van de Ruhr met zijn voormalige smerige industrie en juist die industrie is nu vele malen schoner en dat is te zien aan het water van de Ruhr. We fietsen langs diverse ruïnes aan de oevers van de Ruhr, de burgruine Volmarstein en we brengen een bezoek aan de burgruine Hardenstein, welke al dateert uit het jaar 1354. Vanaf de 16e eeuw laat de familie het huis verwaarlozen en het gevolg is dat het vervalt tot een ruïne. Vanaf 1974 zijn ze nu bezig om de overblijfselen te restaureren. Vanaf hier nemen we de pont over de Ruhr en gaat het door de uiterwaarden richting Hattingen. Onderweg zien we ook enkele overblijfselen van kolenmijnen. Het verhaal wil dat iemand hier lang geleden van zwart gesteente een huis ging bouwen en hij kwam er al snel achter dat dit gesteente heel warm werd door de zon en hij vertelde dit verhaal door en men kwam er al snel achter dat dit gesteente gebruikt kon worden voor verwarming en zo ontstond het verhaal van de diverse kolenmijnen in het Ruhrgebied. Onderweg komen we tijdens onze lunch in gesprek met een mevrouw die ons attendeerde dat er hier een Nutrea in de rivier te vinden was. Een Nutrea blijkt een beverrat te zijn. Een imposant beest welke wij toen ook hebben gezien. Nog een lusje in de Ruhr en wij komen in Dahlhausen en iets verderop ligt de Campingplatz Ruhr en daar hebben we een schaftwagen gereserveerd. In juli was deze camping nog zwaar getroffen door de overstroming van de Ruhr en daarom kregen we nu een ander onderkomen dan gepland. Wij hebben trouwens de hele dag de gevolgen gezien van de afgelopen watersnoodramp in deze omgeving. Op de camping snel alles op de plek gezet en nog even snel boodschappen gedaan bij de Lidl. Terug hebben we genoten een heerlijke zon onder het genot van een Rosé en een biertje in een heerlijke ligstoel. De avond wordt weer ingevuld met een spelletje Canasta. Morgen gaan we weer verder naar Duisburg, want daar ligt monding van de Ruhr in de Rijn en via deze rivier fietsen we weer verder naar Orsoy, want hier ligt onze volgende eindbestemming.